8 juni 2011

Handleiding regenhoedje en give away

Afgelopen maandag had ik een dagje vrij
en dus kon ik de kinderen afhalen aan school.
Wachtend aan de schoolpoort kondigden zich plots enkele donderslagen aan
en net op het moment dat alle kinderen hun rijen vormden
en wachtten op het teken van de juf om te mogen vertrekken,
kregen we daar een wolkbreuk over ons heen.

En dan is het toch wel handig zo'n leuk regenhoedje bij de hand te hebben, toch ?

Vandaar ...
hier komt mijn allereerste handleiding op mijn blog
en wel van dit regenhoedje


Ik maakte dit regenhoedje van toile cirée,
maar in principe kun je dit van elk soort stofje maken dat tegen de regen kan.

Ik moet jullie wel waarschuwen,
ik ben absoluut geen tekentalent zoals deze madame
maar ik heb mijn best gedaan.

Laten we beginnen met het patroontje, dat vind je hier.
Gemaakt voor de gemiddelde hoofdmaat, namelijk 56 cm. 
Mocht je een iets kleinere hoofdmaat hebben,
dan kun je er in principe een hoedenlint (ribslint)
of een brede elastiek ofzo innaaien op maat.

Eerst knip je de 6 bovendelen van het hoedje en 4 keer de rand uit in toile cirée.


Leg twee stukken rand met de goede kanten op elkaar
en stik de beide zijkantjes aan elkaar op 1 cm naad.
Dit zullen straks ook de zijnaden van je hoedje worden.
De merkpuntjes aangebracht in het midden van deze randen
worden dan midden voor en midden achter.

Nu leg je deze twee aan elkaar genaaide randen met de goede kanten op elkaar
en stik de buitenrand (dus het langste eind eigenlijk) aan elkaar op 1 cm naad. 
Let er op dat de naadjes goed open liggen.

Dan draai je de rand met de goede kant naar buiten toe
en overstik je de buitenrand nog eens, op persvoetbreedte bijvoorbeeld.
Aan de binnenrand steek ik hier en daar een speldje
zodat de toile cirée goed op z'n plaats blijft tijdens het stikken.

We leggen de rand even opzij en concentreren ons nu op het bovenste gedeelte van het hoedje.
We zullen twee keer 3 delen aan elkaar stikken, omdat dat het mooiste resultaat geeft.
Daarvoor leggen we eerst twee delen met de goede kanten op elkaar
en stikken op 1 cm naad.
Dan nemen we telkens één van de nog resterende delen,
leggen de goede kanten op elkaar
en stikken dit aan de twee reeds gestikte delen op 1 cm naad. 
Let er op dat je de naadjes mooi open legt,
dat geeft het mooiste resultaat en is uiteindelijk ook het makkelijkste werken.
Opengelegde randjes, voor- en achteraanzicht


Dan leggen we de twee keer drie aan elkaar gestikte delen op elkaar
en stikken ook op 1 cm naad.
De naadjes die nog niet open lagen, leggen we ook open vooraleer we stikken.

Nu stikken we de rand aan het bovendeel.
De zijnaden van de rand komen overeen met een naad in het bovendeel.
Dan komt midden voor en midden achter automatisch overeen met
een midden van twee bovendelen van het hoedje (die recht tegenover elkaar liggen). 
Op die manier heb je de rand mooi in vier verdeeld
en kun je die het makkelijkst zo verdelen over het hoedje
zodat alles netjes op zijn plaats zit.


Je draait alles om, legt alle naadjes mooi naar boven toe
(we voorzien eigenlijk een soort gootje voor als er water van het hoedje afdruipt)
en geeft nog een extra stiksel aan de goede zijde. 
Ik deed dit hier op persvoetbreedte,
maar dit kan evengoed op 0,5 cm of minder. 
Met dit extra stiksel zetten we het onderste deel van de rand
(dat op de foto hierboven onder het hoedje gedraaid zit)
vast aan het bovendeel.

Nu kun je ook de zes bovendelen aan elkaar stikken voor de voering. 
En dit op dezelfde manier als dat je de zes bovendelen toile cirée aan elkaar gestikt hebt.
Katoen is voor een regenhoedje wel handig. 
Voelt ook aangenamer aan dan voeringstof.

Dan breng je dit extra voeringhoedje met de averechtse zijden op elkaar
in het toile cirée hoedje aan en speld alles netjes op zijn plaats. 

Hier komt nu wel wat handwerk aan te pas,
aangezien je de voering met een blind steekje aan de toile cirée dient te naaien.
Met een blind steekje bedoel ik dat je de naald heel kort bij de rand in je voering steekt,
een heel klein steekje recht naar boven maakt in de toile cirée,
en dan pas schuin naar beneden steekt heel kort bij de rand van je voering.
Misschien zie je beter hieronder wat ik bedoel.

Op die manier zul je niet veel van de met de hand aangebrachte steekjes zien.

Voilà, alles keren en je regenhoedje is klaar !

En nu komt het ...
Omdat ik het bijvoorbeeld apprecieer dat je het volgehouden hebt om tot hier verder te lezen,
kondig ik bij deze ook aan dat ik dit regenhoedje gewoon weggeef,
of met andere woorden :
dit wordt meteen ook mijn eerste give away !

Dus, als je dit regenhoedje graag wil :
 reageer dan onder dit bericht,
of volg mijn blog en je krijgt een extra kans,
of zet een linkje op je eigen blog en je krijgt nog eens een extra kans.

De give away loopt af op 21 juni,
gewoon ...
omdat het dan zomer is !

33 opmerkingen:

  1. Dat wil ik wel winnen!

    (celinevandeweghe@hotmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cool!! :) weer iets om uit te proberen na de examens =D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik dat mooie hoedje wil kunnen winnen is het natuurlijk dom van me om geen contactgegevens te zetten. Bij deze; kimpeeters[at]live.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een tof hoedje. En superhandig voor mensen met een bril zoals ik ;-). Stéphanie stephaniedemey@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai,

    superleuk hoedje! Ik ben gek op bolletjes! :-)

    Laat maar komen ;-)

    bjarneytjen@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk hoedje! Dat wil ik ook wel winnen! nelesix@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Hopelijk niet nodig, maar je bent maar beter mooi voorbereid op de regen...
    Leentjepolspoel@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super! Zowel de handleiding als de give away! Ik doe mee, volg en zet een linkje op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik dit had gehad, vroeger, dan had mijn moeder me niet steeds verplicht om een jas met een kap te kopen. :-)
    Graag, dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk ideetje, zeker omdat ik elke dag fiets en de kap van mijn jas het zicht belemmert. Het is zeker geslaagd!
    Proficiat en bedankt voor de duidelijke uitleg :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk!
    Ik doe mee, volg en zet een linkje op mijn blogje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Awel, ik wil zoiets eigenlijk wel winnen, want in de regen fietsen met zo'n leuk hoedje op uw hoofd is veel minder zielig dan hoe ik doorgaans fiets: driejarige in degelijk regenpak op het achterstoeltje, en tweejarige kwebbelend in haar degelijk regenpak in het voorste stoeltje. En ik als verzopen moeder ertussenin...
    rowandiest@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Terwijl ik al lezende denk "dit ga ik ook eens maken", zie ik dat je hem weggeeft. Ik doe dus graag mee met je giveaway. En win ik niet, dan weet ik hoe hem te maken. Super!
    Ik volg je en zet ook een linkje op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel fijn idee, en een super duidelijke tuto! Ik hoop op veel zon de komende maanden, maar als het dan toch regent maakt zo'n hoedje alles hoed euh goed.
    (Mijn moeder stak ons vroeger altijd in een 'bashe', zo'n grote cape met kap die ze dan zelf maakte uit skaai stof. Dan toch liever een nat pak dachten we toen.)
    Linkje volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. leuk, leuk, leuk, net wat ik nodig heb (zie mijn blog www.linnenenlimoen.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ideaal voor de onverwachte lentebuien!
    Bedankt voor de duidelijke handleiding, moet ik ook eens uitproberen!
    Maar eerst toch graag mijn kans wagen om dit fijne regenhoedje te winnen!
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hele mooie hoedjes die je maakt! Op de fiets van en naar het werk luister ik vaak naar mijn mp3-speler en dit hoedje is ideaal voor "singin' in the rain'... helemaal the blitz! Evi (ievaai@hotmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik wil ik wil ik...
    Sally De Gelder

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Vandaag vele heftige regenbuien over ons heen gehad en dan komt zo'n prachtig hoedje wel van pas! Ik wil graag meedoen met deze leuke give-away en zal een trouwe volger worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Grandioos! Hartelijk dank voor de goede foto-uitleg. Ik doe graag mee voor dit leuke regenhoedje, en als het lot me niet gunstig gezind is, tja, dan kan ik het proberen maken met jouw goeie uitleg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super! Had ik er vandaag maar eentje mee. Lees: drijfnat geworden tijdens een van de stortbuien.
    Ik doe dan ook graag mee met de give-away. Duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk hoedje, jammer dat ik zoiets zelf niet voor elkaar krijg om te maken, maar.......daarom geweldig dat je er èèntje weg gaat geven!
    Ben volger geworden, ik plaats een linkje op mijn blog naar jou give-away.
    Zie mezelf al in de regen naar het werk fietsen met dit hoedje op......duimen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dien je langs het patroon nog 1cm voor het naadje bij te knippen? Of zit dit al in het patroon?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @ Sally : Neen hoor, de naadwaarde is al inbegrepen in het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh wat leuk, dit patroontje! Vermits ik een paraplu veel te onhandig vind (lees: overal vergeet), en bij regenweer stoffen hoedjes draag is dit een veel betere oplossing! Dus nu hup shoppen voor een mooie toile cirée. Of twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh, dat ontdek ik hier nu pas, toch even pinnen want met al die regen hier tegenwoordig...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey JO,

    Leuk, heb je het patroontje nog, kan je het me nog doormailen, ik reageer veeeeeeeel te laat :-)
    maar met dit weer heb ik er echt wel nood aan!!!!

    Thanks, Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Greet, je kunt het patroontje gewoon downloaden via de link in het bericht hierboven hoor ;-) Veel succes met het maken ! Groetjes, Jo

      Verwijderen