10 juli 2011

Tricot ... helemaal verkocht !

Tricot en boordstof van Stoffen van Leuven in Wetteren

Of moet ik zeggen : oefening baart kunst ?

En als ik blogland mag geloven,
is er meer oefening nodig met een gewone naaimachine zoals ten huize JoChapeau.

Het was namelijk niet de eerste keer dat ik een rok maakte in tricot.
Het patroon van haar, dat ik hier al eens gebruikte, werkt dus ook perfect in tricot. 
En ondanks het feit dat ik heel goed had "geluisterd" naar haar tips,
lukte het me nog niet direct. 
Jammer, dat wel,
want ik had maar net genoeg tricot gekocht
om er net één rokje uit te krijgen.

Tricot en boordstof van In Den Beer in Harelbeke
Maar ondertussen weet ik wel dat :
1. je weldegelijk je boordstof moet afmeten tot 3/4 van de eigenlijke breedte,
2. ik best mijn boordstof onderaan leg (en de tricotstof dus bovenaan)
onder de persvoet tijdens het stikken ( bij dit rokje deed ik dit net andersom).
Zo kan ik de tricot mooi gelijk trekken met de boordstof tijdens het stikken.  
3. En natuurlijk, zonder tweelingnaald lukt het me ook absoluut niet om een deftige zoom te stikken. 
Kijk maar :



6 opmerkingen:

  1. Oefening baart kunst!
    Prachtig rokje en het stofje is super. Waarom liggen die mooie stoffenwinkels allemaal zo ver uit de buurt (van ons)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O zeg, tof dat je dat in tricot hebt gedaan. Dat had ik nog niet zelf uitgeprobeerd. Ik ga dat ook eens doen.
    (Ze zien er super uit)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi! En dankzij deze post weet ik nu ook zeker dat ze in Harelbeke ook boordstof hebben. Dankjewel om dat te vermelden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ahha, bedankt voor de tips! Ik probeerde gisteren mijn eerste t-shirtje met enveloppehals in tricot met boordstof en het ziet er nogal gek uit qua vorm...
    De tricot lag onderaan...mss ligt het daaraan? En aan het feit dat ik dit nog nooit gedaan heb? :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ahha, bedankt voor de tips! Ik probeerde gisteren mijn eerste t-shirtje met enveloppehals in tricot met boordstof en het ziet er nogal gek uit qua vorm...
    De tricot lag onderaan...mss ligt het daaraan? En aan het feit dat ik dit nog nooit gedaan heb? :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tantanne, ondertussen doe ik dat eigenlijk met de overlock, en leg mijn tricot nu onderaan en mijn boordstof bovenaan (was zelfs al uit het oog verloren dat ik dat hier ooit gepost heb). Mamasha heeft ook heel wat tips over werken met tricot in haar XY-files ;-)

    BeantwoordenVerwijderen