12 september 2011

Muts in gevilte wol : een handleiding

Eerder beloofde ik een handleiding zodat u ook zelf een warme muts zou kunnen maken voor deze winter.
Zelf maakte ik de mutsen uit gevilte wol, maar creatief als u bent, kunt u natuurlijk ook kiezen voor fleece, of andere wol bijvoorbeeld.  Deze muts is bestemd voor een hoofdmaat 56-58 cm.   Het grote voordeel van wol is dat dit een beetje rekt, vandaar de mogelijke speling.
Het patroon voor de wollen muts vindt u hier.

Alle delen worden 1 keer uitgeknipt uit de stof.
Afhankelijk van uw hoofdmaat knipt u nog een rechthoek uit waarvan de breedte 7 cm is (voor een boordje van 2,5 cm breed) en de lengte uw hoofdmaat + 2 cm.  Voor iemand die een hoofdomtrek heeft van 56 cm wordt dat dus 56 + 2 = 58 cm.  U knipt dus uiteindelijk een rechthoek van 7 cm op 58 cm voor een hoofdmaat van 56 cm.
Ik gebruik sowieso ook een hoedenlint of ripslint (katoen).  Zo gaat de muts niet vervelend gaan jeuken of zo als u ze draagt.  De lengte van het hoedenlint is uw hoofdmaat + 3 cm.  Voor iemand die een hoofdomtrek heeft van 56 cm wordt dat dus 56 + 3 = 59 cm.  De zijnaadjes zigzaggen en dan dichtnaaien op de gewenste lengte.  De kans is groot dat u het ripslint op 1 cm naad dient dicht te stikken.  Bij het zigzaggen van de randjes zal het lint meestal wat in lengte verliezen.

Hieronder vindt u dus alle patroondelen.  Het ripslint staat niet op de foto.
De speldjes in de patroondelen zijn enkel aangebracht als geheugensteuntje, zodat ik de rechtse en averechtse kant van de stof niet door elkaar haal.  Eenmaal de zijnaadjes dichtgestikt zijn, wijst dit zichzelf uit.

Zijnaden dichtstikken op 1 cm (goede kanten van de stof op elkaar)
Van boven naar onder nemen we nu telkens
één van de patroondelen van de muts en stikken die aan elkaar.
Alle aan elkaar te stikken patroondelen worden eerst in vier gelijke delen gedeeld
(zoals ik hierboven bv. gedaan heb met het "deksel" van de muts)
om zo gelijkmatig de delen op elkaar te kunnen spelden.

Rondom dichtstikken op persvoetbreedte (averechtse kanten van de stof op elkaar)

Rondom dichtstikken op persvoetbreedte (averechtse kanten van de stof op elkaar)

Rondom dichtstikken op 1 cm (goede kanten van de stof op elkaar en de naadjes openstrijken)

Uiteindelijk zal de onderste boord van de muts dubbelgevouwen worden en via de doorstikte naad bevestigd worden aan de binnenkant van de muts ...
... maar om te vermijden dat u niet met de hand achteraf een ripslint hoeft in te naaien wordt dit eerst bevestigd onderaan de muts, op deze manier :

Zo dicht mogelijk tegen de rand het ripslint aan de onderste boord van de muts stikken,
tegen de vouwlijn van deze boord, aan de goede kant van de stof.
Ripslint wordt maar aan één zijde vastgestikt.

Deze onderste boord naar binnen toe omvouwen en op de naad doorstikken
aan de goede kant van de stof.

Et voilà, de muts is klaar !

8 opmerkingen:

  1. Mercikes! Oma draagt graag mutsen en hoedjes, dus dat ga ik eens uit proberen voor haar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super bedankt! Die ga ik zeker ook eens uitproberen. (Eh, voorlopig nog niet wegens een tekort aan tijd.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Ik heb op't stoffenspektakel mooie fleece gekocht, dus die heeft meteen een leuke bestemming!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel ik zit al veel op jullie blogs maar nog niet genoeg:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel goed uitgelegd is het ook zo makkelijk... ik begin nog maar pas heb een zwemzak gemaakt en een paar zonnebril zakjes volgende week ga ik in Hasselt naar de les in het Doppa huis ben benieuwd. Ik stik nu nog op een oud naaimachine (40jaar) koop gauw een ander ik dacht aan een Brother innov-is 10a Katja @Yane heeft dit ook en wanneer ik zie wat zij er allemaal mee maakt!
    lieve groetjes,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Me lo apunto!! Me encanta la idea y el tutorial.
    Gracias.

    BeantwoordenVerwijderen