22 februari 2012

Bol-calotte

Opdracht :
'Maak een bol-calotte'.
Een calotte is een soort muts/hoofddeksel,
en deze moest weldegelijk op een bol-hoedenmal gemaakt worden,
volledig op maat.

Bijkomende voorwaarden :
- maak gebruik van een ruitpatroon
(onder het motto : als je het kunt met een ruit, kun je het met gelijk welke stof)
- werk ook een rand uit
Voor

Rug
En zo kwam dit hoedje tot stand,
volledig op maat gemaakt van deze oude bolle hoedenmal,
een alziend oog zag de horizontale potloodlijnen op de mal.
Het patroon van dit zesdelig hoedje
werd namelijk volledig op maat van de hoedenmal
cm per cm uitgetekend.
Door gebruik te maken van een wollen stof en singalet
werd het al strijkend volledig in de juiste vorm gebracht.
Persoonlijk was ik niet zo te vinden voor een rand in dezelfde stof,
dus werkte ik een passend wolvilten randje uit.

12 opmerkingen:

  1. Amai, chapeau ! :-) Oftewel hoedje af ! Knap gedaan !

    Lieve groetjes,

    CreativEls

    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe doe je 't toch maar.... Ik sta elke keer versteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo knap! Ik zou 'm niet snel opzetten maar ik vind het superknap hoe je dat doet.
    Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om die ruiten door te laten lopen. Zit je daar soms niet op te vloeken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi de speldjes erin steken, daar heb ik wel geduld voor. Maar ik moet eerlijk toegeven, ik zie mij niet zo snel zo'n nieuwe calotte maken ... alhoewel, nu ik het patroon heb ... Sowieso, het gaat 'm om het leren van de techniek, hé :-)

      Verwijderen
  4. Wauw mijn mond valt hier open van verbazing, die ruiten en je afwerking, dat is scoren volgens mij!

    BeantwoordenVerwijderen