11 juni 2012

Cadeau met een opdracht

De jongste kreeg voor zijn communie een heel "bizar" cadeautje : een lap stof van hier!
Ok, ik wist ervan af.  De gever heeft heel wat creatieve kwaliteiten, maar naaien maakt daar geen deel van uit.  Ze polste wel even vooraf of ik het zou zien zitten om er iets uit tevoorschijn te toveren.
Natuurlijk !
Toegegeven, de ontvanger stond er wat verbouwereerd bij toen hij zijn cadeau in ontvangst nam.
Maar hij aanvaardde het cadeau zoals dat hoort.
(ook toegegeven, ik herinnerde hem vooraf nog eens uitgebreid aan alle regels der elementaire beleefdheid) 

Maar zo kwam het wel dat ik nog tijdens het weekend van zijn communie
tussen het ramen lappen en opruimen door nog even wat stof knipte en stikte,
bij wijze van pauze, moet kunnen ... toch ?



Een hemd werd het dus.
En toen was hij apetrots op zijn gekregen stofje.
Nog wat op de groei zodat hij er volgende winter volop van kan genieten.

Maar toen ...
Wat zou ik doen met het restje stof ? 
Het restje stof dat helemaal van hem was.


Een rugzak !
Dat zou hij vaak gebruiken
(voor de atletiektraining, op sportweek, tijdens uitstapjes, ...)
en zo nog meer kunnen genieten van zijn cadeau.
 Een paar weken deed ik er in mijn hoofd over om een patroon uit te denken.
Maar ziehier het resultaat.



Alle toebehoren (ritsen, schouderbanden) werden gerecupereerd uit een oude gescheurde rugzak.


Zijn inspraak : "géén paspel!"
 "ik wil zelf mijn naam schrijven!"
"ik wil zelf mijn naam flocken in het blauw !" 
(dat laatste mocht ik gelukkig van hem overnemen)
Het is dan ook zijn rugzak, die hij overal meeneemt tot nu toe.



33 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan voor Martijn !
    Niels

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig hemd en super rugzak. Dat lijkt mij moeilijk zo'n rugzak naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij weet wat hij wil! Mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauwh! Met lange mouwen zelfs!
    De rugzak is ook heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt fantastisch en wat een geweldig leuke stof. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai wat een leuke rugzak. Het komt precies allemaal rechtstreeks uit de winkel !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! En zijn eigen naam: dat maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geweldig geslaagd! ik zou blij zijn met zo een kadooke voor mijn meid :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank zij jou creativiteit is het een schitterend cadeau geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig ! Dat hemd staat hem beeldig, de kleurtjes flatteren hem. Schoon ! En die bijpassende rugzak is helemaal het einde .

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En hiermee heeft hij 2 prachtige cadeau's mama, chapeau! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zijn dan eigenlijk drie cadeaus in plaats van één hé... Die stof is geweldig, en wat je ermee gemaakt hebt ook! Hij zal wel trots zijn nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, wat prachtig! En wat een leuk cadeau, op deze manier. Ik vind het ook wel stoer dat jouw zoon al genoeg van naaien weet om een mening te hebben over paspel zeg! Mijn Man Des Huizes weet pas sinds kort wat paspel is.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem gewoon gevraagd of er een biesje aan moest en toen vroeg hij wat dat was, en toen toonde ik dat hoor ! Maar een overlock, flocken enzo, dat zijn termen waar de jongens ondertussen wel heel erg vertrouwd mee zijn ;-)

      Verwijderen
  14. Dat stofje vond ik zowiezo al leuk en dat in een prachtig hemd en rugzak! Zééér mooi gedaan!! Geloof ik dat hij zijn rugzak overal mee naar toe neemt met zijn zelfgeschreven naam erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. och zo tof! en vooral tof dat hij er ook echt zo blij mee is. (heb hetzelfde stofje gekocht vr julia vr volgende winter, maar een hemdje is er ook echt mooi in)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waw!!! Fantastisch zeg! Supermooi hemd in een PRACHTIG stofje!!! En ik kan mij zo voorstellen dat die rugzak overal mee naartoe gaat! Chapeau ;-) (ja, je bent je naam waard ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jawadde. Rugzakken zijn moeilijk en ze zelf uitvinden nog moeilijker. Mooi geheel!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo tof zeg! Welk patroon gebruik je voor die rugzak? Of heb je hem gewoon opnieuw gemaakt naar het oude model?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb eigenlijk een voorpand (en achterpand) getekend volgens de hoeveelheid stof die ik over had. En dan twee zo breed mogelijke bandjes voor bovenaan (met rits ertussen), ook volgens wat ik nog uit mijn stof kreeg, want mijn gerecupereerde rits was een 10-tal cm langer. En dan gemeten hoeveel stof ik nog nodig had voor onderaan ... zo'n beetje dus. Ik moet nog eens goed uitdenken hoe ik dat iets netter kan afwerken aan de binnenkant (deed een klein stukje met de hand nu) ... maar ondertussen vond ik ook dit

    https://docs.google.com/document/d/1Rj6TBqZC8CsKvO_6u0T5T4aCLO3tIrcR03nfRGkhcK4/edit?pli=1

    Misschien ligt daar de oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een chique hemd seg. Het staat hem super. Het is trouwens een prachtige foto geworden.
    De rugzak gaat zeker goed van pas komen. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig! Helemaal gepersonaliseerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Knap cadeau! En zo tof dat hij z'n eigen naam geschreven heeft voor de flock.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wow zo'n tof cadeau!!! wil ik ook wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw, prachtig zeg. Het hemd vond ik al mooi, maar die rugzak is echt geweldig. Wat komt die stof daarin mooi tot zijn recht. Wat goed gezien.

    BeantwoordenVerwijderen