28 juni 2012

Gevinkt

Al lang stond ze op mijn verlanglijstje.
Evenlang lag de bloemenstof van In Den Beer naar me te lonken.


Maar het productieproces liep niet van een leien dakje.  Tot drie maal toe werd de tas weer helemaal losgepeuterd om extra verstevigd te worden.  De bovenste rand van de tas viel namelijk telkens naar binnen, terwijl ik wou dat die mooi rechtop bleef.  Het kan ook aan de tassenband liggen, die ik meebracht van het stoffenspektakel en die er maar slapjes bij blijft hangen.

Vandaar dat er bij de kleinere Vinkjes - een tot 75 % gereduceerde versie -
in stevige canvas en een katoentje (van hier) voor steviger tassenband werd gezorgd. 


En deze kleinere Vinkjes zijn niet volledig van mijn hand, ik speelde een begeleidende rol in het geheel.  De oudste maakte er twee (voor zijn duobaan-juffen) en de jongste één voor zijn juf.
Het voorbereidende werk (patroon tekenen, stoffen knippen, strijken, de hoekjes doorstikken onderaan de tas ...) werd door mij gedaan.  Alle andere (stik)werk is volledig van de hand van de jongens.  Zelfs de naden van de katoenen voering werden achteraf nog mooi afgewerkt met de overlock.  Zij had namelijk verklapt dat jongens dat zo tof vonden !  Alle werk werd verspreid over verschillende dagen, zoals op een verloren zondagvoormiddag in pyjama bijvoorbeeld.



En we hingen er nog een handmade-kaartje aan.
Ik stikte twee kaartjes aaneen.  Op het voorste werd 'handmade by' geprint, waaronder de jongens hun naam schreven.  Op het achterste kaartje schreven ze elk hun persoonlijk dankboodschapje voor hun juffen.
 Lintje erdoor en klaar !
En zo vertrokken er twee apetrotse jongens naar school, elk met hun eigen zelfgemaakte tas(sen).





29 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je jomgens de tassen zelf hebben genaaid!! Zeker erg trots,hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, super van je zonen! En wat een prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh amai, hebben de jongens dat gedaan, ferm seg! En die van u vind ik ook heel mooi, schoon stofke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opgepast aan onze Belgische modeontwerpers, er is concurentie in aantocht :-)
    Tof dat de jongens stikken, die van mij doet (wil) het ook graag, met de tong uit de mond, één en al concentratie :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een mooi stofje hé. Ik heb het er ook over getwijfeld om het mee naar huis te nemen.
    De dochter stikt ook graag, maar mijn zonen zijn nog wat te klein. Misschjien doe ze dat later ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat tof dat de jongens meehielpen! Ja, de afmeting van de Vink maakt het idd een uitdaging. Canvas werkt vaak het beste ervoor.
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai het zijn super toffe tassen!! En zo leuk dat de jongens dat zelf hebben gemaakt. Dat is gewoon fantastisch. Om fier op te zijn amai.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fantastisch dat ze die zelf maakten en ze zijn prachtig! Die van jou trouwens ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kan me dietrotse kanjers voorstellen. De juffen zullen het vast geweldig hebben gevonden. Ook de kleine tassen zijn van geweldig mooie stof. @

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heeeeel leuk! en die tas van jou! zooooo en schoontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supercool dat ze zelf meegestikt hebben aan die cadeautjes. Ze zijn heel mooi ! Ook mama's tas is heel mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zalig! Ik ben dus ook juf! En ik hoop stiekem ook op handgemaakte cadeautjes. Ik kreeg al fimo-oorbelletjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik duim voor je, Griet ! Misschien hebben ze wel wat faalangst om aan zo'n super naaister iets handgemaakts te geven ;-) Ik zou toch ook twee keer nadenken. Soit, het zijn de jongens die eigenlijk het perfectie-werk moesten verrichten he. Ik stond erbij en keer ernaar, en liet hen op tijd wat bijsturen als ze dreigden af te wijken van de rechte lijn.

      Verwijderen
  13. Nu wou ik toch ook even juf zijn hoor. Tof dat je hen dat leert!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar zeg! Wat tof en knap van je mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo jong en zo prachtig. Je jongens hebben er werk van gemaakt! Echt knap van ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amai, zo mooi gedaan door je jongens! Zal wel dat ze supertrots zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, zo tof dat je jongens zelf achter de naaimachine kruipen! Mijn stiekeme droom...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super foto's. Wat doen ze dat knap en zo'n chique resultaat. Een hele dikke pluim voor je jongens!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit vind ik echt wel de max! Die zonen van jou achter het stikmachien!!! En wat een mooi resultaat! Ik kan me voorstellen dat je jongens megafier zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo tof! Ik hoop dat mijn jongens dat binnen een paar jaar ook zien zitten. En jouw tas is ook heel erg mooi, ideale stofkeuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En terecht dat de jongens er trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig, die jongens die zelf cadeautjes voor de juf stikken! Mijn tas valt inderdaad steeds naar binnen. Ik denk dat ik de volgende keer ook een extra stevige versie maak! Welke versteviging stikte je ertussen? Ik vind jouw tas supermooi geworden (knap stofje!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lies, uiteindelijk werd er vieseline H 640 op gestreken ... En de band stikte ik ook even mee tijdens het topstichen.

      Verwijderen
  23. wauw, petje af voor je jongens, geweldig knap. Jouw tas is ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen