7 augustus 2012

Een mini give-away ... en wat uitleg over hoe u zo'n enveloppehals zelf tekent

Zo'n T-shirt met enveloppehals.  Ik had er ook wel eens zin in.  Ik kocht bij Stoffen Van Leuven een streepjestricot en vond dat daar precies wel ideaal voor.

Dit is eigenlijk de definitieve versie, een maatje 140 voor de oudste zoon. En een alziend oog merkt meteen op dat de bovendraden van mijn tweelingnaald weer eens in elkaar verstrengeld raakten en ik dus even opnieuw moest starten.  Als iemand mij kan zeggen hoe ik dit euvel kan verhelpen ?  Tips zijn altijd welkom.

Het bewuste patroontje had ik namelijk niet in mijn bezit.  Dus ik testte eerst even uit in een maatje 62 met een tricootje dat ik ooit hier kocht.

 
Ik tekende zelf zo'n enveloppehals, moeilijk is dat niet.  Ik tekende een patroontje over van een T-shirtje met ronde hals, maatje 62.  Verhoogde de mouwrondingen met 3 cm en tekende vanuit middenvoor en middenrug de rondingen van de evenloppehals er mooi bij (hieronder in het blauw).  De merkpuntjes aan de schouders werden mooi overgenomen, zodat alles netjes op zijn plaats aan elkaar kon gestikt worden.


Voor het maatje 140 verhoogde ik de mouwrondingen met 4 cm.  Hierdoor lijkt het wat op een eveneloppehals die naar een boothals neigt.  Die combinatie boothals-enveloppehals vond ik wel leuk.
Maar zo'n maatje 62, daar zijn mijn jongens al lang uitgegroeid natuurlijk.  Dus geef ik het weg. 


Wilt u graag bovenstaand aapjes T-shirt met enveloppehals in maatje 62 (en eerlijk, het lijkt mij een ruim maatje 62) ?  Laat dan een reactie na onder dit bericht en op 18 augustus kiezen we er iemand uit.




49 opmerkingen:

  1. Oh ik ben de eerste!! Natuurlijk doe ik graag mee voor dit leuk stofje..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeilijk is dat niet,... ik zou niet weten hoe ik eraan moest beginnen. :-) Ik doe graag mee met uw wedstrijd. Als 't een ruime 62 is geraak ik er misschien wel in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga passen voor de give away, want onze meid in maatje 62 allang ontgroeid. Maar het tshirt is prachtig! En ook bedankt voor je uitleg, die gaat zeker nog van pas komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh!! Ik wil dat wel graag winnen! Wij hebben binnenkort een derde zoontje dat binnen een maandje wel in een 62 past. Als derde zoon in de rij verdient hij ook wel mooie en nieuwe kleren.

    Ik heb trouwens ook jouw uitleg over het wikkeldeken gebruikt! die was ook super duidelijk, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle eer voor het wikkeldeken hoort ThivialthingsbyJo toe hoor ;-) Maar ik heb het ook graag gemaakt !

      Verwijderen
  5. ohhh zo schoon! niet meer voor ons, maar heel mooi hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hopla, ik doe ook mee! Echt mooi gedaan en een superleuk stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe zeker mee! wat een leuk stofje!
    Er is op mijn blog ook een give away lopende nu. waag gerust ook je kans.
    groeten. Mollie
    http://mollietje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken wel een klein jongetje dat hier blij mee zou zijn. Leuk stofje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou er ook wel een piep klein lief ventje content mee kunnen maken hoor! En ... bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De t-shirts zijn supermooi, stofjes zalig, tips altijd welkom... helaas, geen kindje meer dat er in past! Jammer, jammer, jammer... maar hier zal je een ander kleintje vast dolgelukkig mee maken (en vooral de mama)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi! Ik ben volop bezig met de uitzet voor ons kleintje dat op komst is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe ook graag mee! Maatje 62 zal hier binnen enkele weken wel passen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh! *smelt* En als ik nu eens beloof dat ik nog een baby'tje ga maken? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, mooi gemaakt en bedankt voor de uitleg... Maar tricot ik durf nog steeds nog niet zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De 62 zijn we hier ook al lang ontgroeid, dus ik gun het aan iemand anders. Een vraagje over je tweelingdraad: wat is juist het probleem? Met een tweelingdraad mag je niet over en weer stikken om vast te zetten, want dan loopt alles in de war. Is dat wat je bedoelt? Want de oplossing daarvoor is: de draadjes lang genoeg laten voor je begint, gewoon beginnen stikken en dan vastzetten met de hand. Dat zei mijn juf toch altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik had dat in het begin dat ik met tweelingnaalden werkte ook altijd. Nu ben ik gewoon aan tweelingen :-)
    Ik merkte dat ik de draden bij het inrijgen door elkaar haalde. De draad die ik normaal gebruik bij één naald laat ik in de linkernaald komen, de extra draad in de rechternaald. Dat helpt.
    Mooi truitje! En ik krijg een babyneefje. x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik ben zelf een stukje van een tweeling, dus zou het ook moeten weten he ! Dikke merci voor je tip ! Zal er eens op letten, want de ene keer slaan ze in de knoop en de andere keer niet ;-)

      Verwijderen
  17. Mijn smallekes passen niet meer in een 62, maar toch bedankt voor de uitleg. Moet ik eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die hals ga ik werkelijk ook eens voor mijzelf uitproberen. Dat moet toch ook te doen zijn. Leuke stof, beetje Bretons is het nu geworden en dan die aapjesstof van het kleine tshirt..... Geweldig leuk. Onze Kasper is voor die maat al weer te groot, dat is een echt flinke kerel. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh super die uitleg, ga ik proberen voor mijn groot manneken. En aangezien er ook een kleintje in de buik zit, kruis ik al mijn vingers en tenen voor de aapjesversie! En zou dat ook mooi zijn voor een damesversie? grts!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Met een kersvers baby'tje bij de nicht is dat T-shirtje hier zeker welkom, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. schoon t-shirtjes, heb niet meteen iemand in de buurt die erin past dus maak er maar iemand anders blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jammer dat ik geen kindjes meer heb met maatje 62, anders deed ik direct mee ... Heel mooi je t-shirten, die rode zal perfect bij zoonlief zijn rode broek passen! En helaas, tweelingnaaldraad kan ik je niet geven (tricot is nog altijd niet mijn beste vriend ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik doe hier niet aan mee ... 'k zou er alleen een van mijn katten kunnen inwurmen ;-) en kleinkinders verwacht ik nog niet ... maar mss kan ik meedoen om het voor Mitsy & Julie te winnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. graag.zou.ik.dat.willen. Niet voor mij (ahneen dat zou al te belachelijk zijn) maar voor een kleine manneke Gust (ook niet van mij, al is dat "jammer genoeg" :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Nà de strijk zet ik mijn naaimachine terug in de living en dan is dit het eerste dat ik graag wil proberen!
    De zoon des huizes (die overigens ook netjes in een maatje 140 past) heeft de kop van zijn vader. Dat blijkt een 'abnormaal grote maat' te zijn (zo beweerden ze jàren geleden in 't leger toch...). Het gebeurt hier dus al weleens dat er gevloekt wordt om een t-shirt van de winkel aan of uit te krijgen. Vanaf nà de strijk gaat dat hier dus ook volledig gedaan zijn. Wééral een zorg minder, sé. ;-)
    En dat kleintje, ja da's jammer genoeg ook voor ons meisje te klein. Mààr we hebben nog een babyborrel in september van een gloednieuw mensje dat er zéker nog in zal passen tegen dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super!!!
    Als beginnende volgster doe ik graag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik doe graag mee. Mijn jongens zijn te groot, maar wij krijgen een nieuw neefje, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Super die uitleg. Die gaat zeker nog van pas komen. De T-shirts zijn prachtig. Zonde dat ik ga moeten passen voor de give-away.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh merci voor de uitleg!
    Kwam het boekje aan?

    Groetjes,
    Mira

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor ! Ik heb momenteel een ander klein breiprojectje opstaan, maar dat is zeker binnen enkele dagen afgerond en dan brei ik iets uit jouw boekje en komt dat natuurlijk hier op de blog ;-) Je hoort/ziet er dus zeker nog van !

      Verwijderen
  30. Wat een superlief shirtje! Zelf heb ik ook niets aan zo'n klein shirtje, maar als ik win, zou ik graag een lief pasgeboren baby'tje plezier mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Waw, zo mooi! Ik doe graag mee voor een toekomstig kleinkindje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Babyneefje on his way: count me in!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ah, mooi! Bedankt voor de uitleg. Voor het shirtje doe ik graag mee. Lasper is inderdaad al te dik (hihi) maar er is een babynifje (nichtje of neefje) onderweg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een duidelijke uitleg zeg! En wat lief dat je het kleine shirtreclame weg gaat geven? Jammer dat ik er niet meer in pas ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Een heel mooi tricot stofje, ik doe graag mee want ik heb nog een heleboel babyborrels te gaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik ga dit uitproberen...voor mezelf. Daarom ga ik je uitleg even 'pinnen', kan ik 'm weer makkelijk terugvinden :) Vind het prachtige truitjes, alletwee! Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hallo,
    Ik wil graag zo'n shirtje maken in maat 68.
    Nu vroeg ik mij af: wat is de langte/breedte van de mouwen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte een 'standaard' T-shirt uit een Ottobre. Het T-shirtje zelf heb ik natuurlijk niet meer, maar ik mat het eens na en ter hoogte van de okselkruisnaad is de omtrek van het mouwtje ongeveer 20 cm. Aangezien het een patroontje met lange mouwtjes was, kortte ik die mouwtjes wat in zodat het in verhouding was met de rest.

      Verwijderen