5 augustus 2012

Handleiding : Hoe maakt u zelf een scoutsdas ?

Die scoutsdassen, ze worden hier nog altijd aan de lopende band gemaakt.
Ook afgelopen weekend.  Onze living werd even omgedoopt tot een mini-naaiatelier.  Mijn moeder kwam me een ganse dag assisteren en knipte en streek dat het een lieve lust was.

Maar alle nieuwe scoutsmama's, -oma's, -tantes ... kunnen vanaf nu ook een eigen scoutsdas voor hun kind naaien.  Ik nam wat foto's tussendoor en zette er hier en daar wat tekst bij.
Hebt u ook een scoutsfan in huis waarvan de das andere kleurtjes heeft, dan past u gewoon de kleurtjes aan.  Makkelijk toch ?

Stap 1
Nodig :  
- een rechthoekige driehoek als basis voor de das (korte zijden 68cm, lange zijde 97 cm), hier donkerblauw
- een strook voor de rand van de das, 10 cm op 140 cm, hier in het wit en dubbelgevouwen.

Stap 2
Strijk de langste zijde van de driehoek aan de averechtse kant 1 cm om, nog eens 1 cm, en doorstik dit zoompje.

Stap 3

Strijk over de ganse lengte van de rand een plooi in het midden en plooi dubbel.

Stap 4
Waar de rand dubbelgeplooid werd, teken je aan de averechtse kant met een geodriehoek in het midden een rechte hoek Speld vast, en doorstik op dit lijntje.  Start en eindig het stikken op 1 cm van de rand, zoals u hieronder kunt zien.

Stap 5
Knip de randjes bij, keer binnenstebuiten en duw het hoekje goed uit.

Stap 6
Strijk nu de buitenste boorden van deze (witte) strook over de ganse lengte 1 cm naar binnen en strijk ook de hoek mooi plat.

Stap 7

Schuif nu de (donkerblauwe) driehoek ongeveer 1 cm in die (witte) rand.  Speld alles nauwkeurig vast.  Begin bij de rechte hoek en werk zo naar de langste zijde van de driehoek toe.  De (witte) rand is te lang voor de driehoek, maar dit wordt straks bijgeknipt.  Doorstik nu de rand aan de driehoek (niet de uiteindjes van de rand).
In principe kunt u de rand er ook op de klassieke "biais-methode" aanstikken, maar aangezien er hier dus niet één das maar verschillende dassen van onder de machine rollen, gebeurt het dus op deze manier.

Stap 8
Knip het uiterstste randje van de (witte) rand bij, op 1 cm en evenwijdig met de langste zijde van de driehoek.

Stap 9
Knip dan nog een klein hoekje bij (ongeveer 1cm), loodrecht op de buitenste plooi van de (witte) rand.

Stap 10
Plooi alles mooi naar binnen om, speld vast en doorstik.

En zie hier : de perfect afgewerkte scoutsdas !




12 opmerkingen:

  1. Goed uitgelegd, als je zo een kind hebt dat zijn das om de haverklap verliest kan dat nog van pas komen. Mijn dochter was daar een krak in, nu hebben ze hun naam in textielstift in blokletters op hun das, en dat helpt gelukkig ( al ben ik er met spijt in mijn hart bijna door, door hun scoutsjaren)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gij hebt toch voor heel de scoutsgroep genaaid, of doen uw kinderen die elke keer verloren :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de goede uitleg maar voorlopig nog niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier een scoutsfreak geboren uit twee rasechte chiromaaksels. ;-) Hij heeft zijn das al drie jaar en hij in nóg ni kwijt, de flinkerd. Wat ik er bij ons wel handig aan vind, is een extra lichtgevende strook. Echt zo'n smalle reflecterende band (wacht, ik moet effe gaan zien waar die juist zit) over de (witte = in ons geval rode) rand. Minitipje misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik zelf ook wel leuk vinden ! Maar voorlopig maak ik ze gewoon zoals ze mij gevraagd hebben hoor ;-) Maar ik zal het eens suggereren. Als ze zo in groep op stap zijn, is dit ook weer een pak veiliger he !

      Verwijderen
  5. wat tof dat je zomaar maakt voor de hele groep!... hier is het meer chiro, en aan uniform is ze nog niet toe (pas vanaf de volgende groep).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Awel, eigenlijk komt dit wel van pas, want heb joppe zijn rode das verkeerd gewassen bij een geel kleedje dat volledig afgegaan is, en het witte boordje is lelijk gelig geworden ... En wie weet komt zoonlief zonder das naar huis, dan heb ik zeker een reden om er eentje te maken... Merci voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. amai, daar komt nogal wat bij kijken !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super dat je dat voor de ganse groep deed. Wat een werk maar heel knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah, moeders zijn toch de beste hulplijnen, niet?! Hier zijn de scouts bij lange niet zo populair als bij jullie, maar die uitleg is op van alles van toepassing, die bewaar ik zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb me kandidaat gesteld om de dassen voor de Yin te maken dit jaar en dit had ik net nodig!!

    BeantwoordenVerwijderen