4 januari 2013

De vliegeniersmuts : het patroontje

Op aanvraag ... en niet zo goed beseffende waar ik aan begon precies ... komt hier het uitgeschreven patroontje van de vliegeniersmuts die je hier ook al eens kon bewonderen.
Ik moet jullie eerst en vooral waarschuwen.  Als er iets is waar ik absoluut geen kaas van gegeten heb, dan is het wel met het uitschrijven van een haakpatroon. Mochten er dus onduidelijkheden of fouten staan in dit uitgeschreven patroontje, dan zijn suggesties altijd welkom !
Bovendien leerde ik als kind haken en was toen nog niet vertrouwd met de courant gebruikte Engelse haaktermen ... ik spreek dus van lossen, vasten, stokjes, ...

Het gaat hier over de muts rechts op de foto.  Voor de gehaakte ridderhelm links kun je bij Vicarno's mama terecht.

Ik haakte de muts met een haaknaald nr 4.5 voor mijn 9-jarige zoon die een hoofdomtrek heeft van 53 cm ongeveer.  Afhankelijk van het hoofd van jouw kind, zal je dus eventueel meer of minder moeten meerderen en eventueel ook de ‘startplaats’ van de oorflapjes een beetje moeten aanpassen.

De muts zelf :
Rij 1 : start met een magische cirkel : haak 2 lossen en 12 halve stokjes in deze cirkel.  Sluit deze rij met een halve vaste in de tweede losse van in het begin van deze rij.
Rij 2 : haak 2 lossen, dan 2 halve stokjes in elk half stokje van rij 1.  Sluit deze rij met een halve vaste in de tweede losse van in het begin van deze rij.

(Opmerking : telkens bij het starten van een nieuwe haakrij, start ik bij de ene rij meteen bij de eerste 2 lossen en bij de volgende rij gewoon net 1 steekje verder, zoals aangegeven met pijltjes hieronder.    Afwisselend zal ik dus ook een steekje verder of eerder eindigen.  Zo voorkom ik dat er zich een schuine lijn vormt aan de rugzijde van de muts.)
Rij 3 : haak 2 lossen, dan 1 half stokje in elk half stokje van de vorige rij en eindigen zoals bij rij 2 (einde rij bevestigen met een halve vaste).
Rij 4 : haak 2 lossen, dan 1 half stokje, twee halve stokjes in het volgende halve stokje (meerderen), en zo afwisselend verder haken : 1 – 2 – 1 – 2 … en eindigen met halve vaste zoals bij de vorige rijen.
Rij 5 : idem rij 3
Rij 6 : haak 2 lossen, 2 halve stokjes, 2 halve stokjes in het volgende halve stokje (meerderen) en zo afwisselend verder haken : 2 – 2 – 2 – 2 … en eindigen met halve vaste zoals bij de vorige rijen.
Rij 7 : idem rij 3
Rij 8 : haak 2 lossen, 3 halve stokjes,  2 halve stokjes in het volgende halve stokje (meerderen) en zo afwisselend verder haken : 3 – 2 – 3 – 2 … en eindigen met halve vaste zoals bij de vorige rijen.
Rij 9 : idem rij 3
Rij 10 : haak 2 lossen, 4 halve stokjes,  2 halve stokjes in het volgende halve stokje (meerderen) en zo afwisselend verder haken : 4 – 2 – 4 – 2 … en eindigen met halve vaste zoals bij de vorige rijen.
Rij 11 : idem rij 3
Rij 12 : idem rij 3, maar verdeeld over de ganse rij nog 5 keer meerderen en eindigen met halve vaste zoals bij de vorige rijen.
Rij 13 – 22 : idem rij 3 en afzetten.


De oorflapjes :
Van midden achter 24 steken naar midden voor toe tellen en daar opnieuw starten.
Rij 1 : haak 2 lossen (let op : richting midden achter haken), dan 14 halve stokjes haken, 2 lossen en het haakwerk draaien.
Rij 2 : twee halve stokjes samen haken (minderen), dan 10 halve stokjes en weer twee halve stokjes samen haken (minderen), 2 lossen en het haakwerk draaien.
Rij 3 : twee halve stokjes samen haken (minderen), 8 halve stokjes, 2 halve stokjes samen (minderen), 2 losse en haakwerk draaien.
Rij 4 : twee halve stokjes samen haken (minderen), 6 halve stokjes, 2 halve stokjes samen (minderen), 2 lossen en haakwerk draaien.
Rij 5 : twee halve stokjes samen haken (minderen), 4 halve stokjes, 2 halve stokjes samen (minderen), 2 lossen en haakwerk draaien.
Rij 6 : twee halve stokjes samen haken (minderen), 2 halve stokjes, 2 halve stokjes samen (minderen), 2 lossen en haakwerk draaien.
Rij 7 : twee keer twee halve stokjes samen haken (minderen) en afzetten.

Ga op dezelfde manier te werk voor het andere oorflapje.
Op het einde niet afzetten, maar helemaal rondom de muts een randje haken door één rij vasten te haken tot je helemaal rond bent.  Bij de hoeken van de oorflapje (onderaan het flapje) 2 vasten haken in één vaste (meerderen).

Neem nu een ander kleurtje (ik nam hiervoor blauw) en start midden achter en haak nog zo’n rijtje vasten helemaal rondom de muts (zonder te meerderen).

Het brilletje :
Brilglaasjes :
Haak een ketting van 21 lossen (ik nam hiervoor lichtgrijs), bevestig deze aan de eerste losse met een halve vaste.
Rij 1 : haak 1 losse, dan 2 vasten in de eerste 2 lossen, 3 vasten in de volgende zelfde losse (meerderen), 7 vaste in de volgende 7 lossen, 2 vasten in de volgende zelfde losse (meerderen), 7 vasten in de volgende 7 lossen, 3 vasten in de volgende zelfde losse (meerderen), 1 vaste in de volgende losse en met een halve vaste vasthechten aan het begin van de rij.
Rij 2 : start met een ander kleurtje (ik gebruikte hiervoor ook blauw).  Haak 1 losse, 3 vasten, 3 vasten in dezelfde vaste (meerderen), 7 vasten, 2 vasten in dezelfde vaste (meerderen), 3 vasten, 2 vasten in dezelfde vaste (meerderen), 7 vasten, 3 vasten in dezelfde vaste (meerderen), 1 vaste en met een halve vaste vasthechten aan het begin van deze rij en afzetten.

Haak het andere 'brilglaasje' op dezelfde wijze, maar bij het ineen naaien van de muts wordt het uiteindelijk wel in spiegelbeeld bevestigd.

Neusbruggetje :
Haak 5 lossen, 4 vasten in de eerste 4 lossen van deze ketting, 1 losse en het haakwerk draaien.  Zo haak je 4 rijen van 4 vasten.  Afzetten.

Band :
De band achteraan het brilletje wordt op dezelfde manier gehaakt als het neusbruggetje, het aantal rijen zal afhangen van de hoofdomtrek van je kind.  De lengte bepaal je het best met de muts aan.  Zo voorkom je dat het brilletje er nogal uitgerekt uitziet als de muts wat rekt bij het dragen.

In principe zou je het neusbruggetje en de band achteraan het brilletje al hakend kunnen bevestigen aan 'de brilglaasjes', maar ik deed dit dus al naaiend.

Afwerking :
Alle draadjes wegstoppen, alle verschillende stukjes van het brilletje netjes aan elkaar naaien en uiteindelijk vastnaaien bovenop de muts.

Voilà ... nu is het aan u !



9 opmerkingen:

  1. Super leuk! Nu nog beter leren haken... Of mijn moeder inschakelen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super super super bedankt!!! Ik heb het meteen gepind! Eerst nog eens wat zien te oefenen met haken en dan probeer ik hem zeker eens! En ik ben blij dat je niet met engelse termen spreekt, de nederlandse klinken iets moedgevender ;-). Nog eens dikke merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet iemand die dit zeker gaat uitvproberen!!! Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nav een haakworkshop die de creazzusjes volgden, we haakten ook een muts, kregen wij ook veel vragen voor een uitgeschreven haakpatroon, maar nu kunnen we deze mensen naar jouw blog doorverwijzen. Zo degelijk uitgewerkt, knap werk (daar heeft wel wat tijd in gekropen lijkt me), heel fijn dat je dit deed! Bedankt, de creazusjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een werk voor jou, heel erg bedankt. Ook ik ken enkel die nederlandse namen, dus dat zou moeten lukken. Merci hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De max! Nu nog wol kopen en hopen dat ik het hier direct goed doe ;) Dikke merci

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waw! nu nog leren haken... ik leerde het twee jaar geleden maar gaf het snel op, het resultaat vind ik super maar dat gaat zo traaaag voor je echt iets af hebt. Ik naai liever... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat leuk, die wil ik maken! In januari had ik nog geen oog voor jongensdingen maar nu wel. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Na 2 dagen zoeken voor een toffe muts voor de zoon kom ik bij jou uit via een tip op Facebook.. Schaam schaam nu want ik volg je al een hele tijd en heb deze niet zien voorbij komen.. Word zeker de volgend muts! Th voor het patroon! X

    BeantwoordenVerwijderen