25 augustus 2013

Traditie

Het lijkt wel een traditie te worden dat ik zo ergens eind augustus mijn wederhelft voorzie van een nieuw hemd.  Ook dit jaar, want hij vroeg er ondertussen zowat zelf om.


Begin juli koos hij zelf op het scherm de stof uit in De Stoffenkamer.  Hij wou iets met blauw en via de specifieke zoekfunctie was de keuze snel gemaakt.  Ik zocht een passend lintje uit bij Mertens Mercerie, dat deze keer op de onderste knopenbies gestikt werd.  Enkel wanneer het (de) bovenste knoopje(s) word(t)(en) opengezet, komt het even piepen.  Op basis van het lintje koos ik voor rode knoopjes en werden alle zichtbare stiksels ook in het rood aangebracht.


Ik bestelde echter te weinig stof om het raster van het borstzakje netjes te doen aansluiten met dat van het voorpand.  Hetzelfde sierlintje op het borstzakje (eerst wel de bedoeling) was absoluut geen optie.  Aangezien geen enkele lijn van het raster recht loopt, leek het alsof ik het er scheef had opgestikt.  Het rode stiksel geeft het effect net iets minder sterk weer dan het lintje.  Zou perfect gebruikt kunnen worden in een les rond optische illusies !





40 opmerkingen:

  1. echt tof gedaan!
    welk patroon gebruik je voor dit hemd? ik zou er zo ook wel eens één willen maken voor de echtgenoot hier...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik altijd hetzelfde patroon ... het online aangekochte Jacob hemd van BurdaStyle

      Verwijderen
  2. Blauw met rood, dat kan al niet fout gaan voor mij! Deze week kocht ik een hemdje voor Matteo en ook op de knopenbies een gelijkaardig lintje, ik vond het onmiddellijk heel mooi!
    En van die les optische illusie, die komt er in de loop van het jaar aan zag ik zojuist in mijn nieuwe boeken! Hier wordt momenteel wat minder genaaid, veel voorbereidingen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil dat ook zo goed kunnen! Maar ik durf er niet zo aan te beginnen om mijn alleentje ;-) Het is er weer zo een schoontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt geweldig mooi gedaan en een prachtige combinatie met dat lintje en de knoopjes. Hulde. @

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat lintje is PERFECT gekozen!
    Helemaal af....die man van jou heeft geluk met zo'n creatieve, handige vrouw!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi! Knap met dat lintje! Weeral helemaal af, maar zo kennen we jou he!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat lintje geeft net dat beetje extra.....mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt, ik blijf onder de indruk van jouw perfect hemdenmakerij. (Samen met jassen maken vind ik dat dus echt straf, dat is echt iets wat ik niet kan). Gewoon 100% af!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zeg, en idd weer zo perfect! De Husband wacht hier ook op een hemd by evamaria, maar ik durf niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knap! Leuk detail dat lintje! En is hij tevreden?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wat een tof hemd (terug)!
    Mijn man zou hier ook supercontent mee zijn! (Maar zover sta ik nog niet).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaja, uwe man des huizes heeft de smaak van je hemden duidelijk te pakken! Weer een schoontje!!! En zo mooi afgewerkt met dat lintje onder de knoopjes! Moet ik onthouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja zunne, 't is weer een schoontje geworden!
    Er ligt hier ook een lap voor de heer des huizes klaar, ik ga er mij toch eens moeten aan zetten. Jij gebruikt de Burda-Jacob hé, pas je veel aan het patroon aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste hemden stikte ik volledig op dat patroon zonder aanpassingen en dat ging hem ook hoor ! Toen ik bij Spiegelstiksels== een workshop volgde werden er wel enkele aanpassingen aangebracht (kraag wat versmald, gecentreerd rugpand met twee nepen en dus ietsjes verbreed in de zijnaden) waardoor het nu echt helemaal perfect naar zijn maten is ;-)

      Verwijderen
    2. Ik heb hier nog een schoon bloemetjesstofje liggen om eens te proberen ;) 't Is nen smalle lange, dus ik ga waarschijnlijk moeten foefelen om het goed te krijgen. Merci voor je reactie!

      Verwijderen
    3. Ooh ja, ik heb ook wat verlengd en de zijnaden onderaan wat meer afgerond. Maar verlengen is niet moeilijk, hé. Eenmaal verlengen aan voorpand bv en dan gewoon rugpand erop leggen in zelfde zijnaadkromming volgen en zo ook aanpassen naar de gewenste lengte (met een goed zittend hemd uit de kast als referentie)

      Verwijderen
  14. Wat een prachtige creatie heb je weer gemaakt! En een leuk detail met dat lintje! Knap!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, echt heel mooi! Dat lintje maakt het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weer zo'n toffeke met een heel leuk accent, moet ik onthouden. Dikke pluim

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Love uwe vent zijn stoffenkeuze, en uw naaitalent! Hier staat een hemd ook op de planning voor de verjaardag van de vent over 10 dagen, maar nog geen geschikt patroon gevonden. Misschien moet ik het die Jacob is proberen, zou dat goed vallen bij kleinere mannen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is 1m70 klein ? Dan kan ik bevestigend antwoorden ;-)

      Verwijderen
    2. Oh yes, de vent is 1m70 en ik 1m72, dus is hij klein ;-). Patroontje snel downloaden dus!

      Verwijderen
  18. Wat een toffe details, het lintje en rode stiksel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een hemd dat tot boven dicht is, dat is toch niet meer 'in' tegenwoordig. Laten zien dus, dat toffe lintje!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel mooi met dat lintje en dat rode stiksel! Welk patroon gebruik jij voor de hemden?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hmm, misschien moest ik eerst de andere reacties eens lezen, daar staat het patroon al in...

    BeantwoordenVerwijderen