17 november 2013

Fluoweek op SGW

Het is fluoweek op SGW.  Het is er dan ook de tijd van het jaar voor ...
Zo vroeg een leerkracht die het goede voorbeeld geeft door al fietsend schoolwaarts te trekken mij om een rugzakhoes te maken.  Een fluohesje wordt standaard aangetrokken op die fiets tijdens deze kortere dagen, maar al reflecterend doet dat ding zijn werk niet in het verkeer als daar een rugzak over hangt. 


Een rugzakhoes dus ... met logo van de school (voorbeeldgedrag ... ik zei het al).
Maar ook een helm wordt standaard aangetrokken op die fiets ... u had niet anders verwacht.  Een helmhoesje werd ook gevraagd en gemaakt ... met reflecterende band.  Zichtbaarheid ten top !  Maar zet eens zo'n fietshelm overtrokken met hoes op uw hoofd ... écht, dat is dus 'huge' !  Neem het van mij aan. 
En toch kreeg hij onderweg naar school van een oudleerlinge het compliment dat hij wel heel zichtbaar was in het verkeer : missie geslaagd dus !



24 opmerkingen:

  1. Dat heb ik toch nog niet gezien, de fietshelm met fluohesje. Maar inderdaad, zichtbaarheid voorop! Doet me eraan denken dat het tijd wordt dat ik mijn fluohesje bovenhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Ik wilde al een tijd zo,n hoes voor mijn dochters rugzak kopen maar weet helemaal niet waar ik dat moet halen. Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of zelf maken zoals jij, top idee, maar waar haal ik dan die stof?

      Verwijderen
    2. @evamaria: zelf naaien uit oude fluohesjes? recykleren hé...

      Verwijderen
    3. Ja, de reflecterende banden werder sowieso gerecycleerd ! Maar de rugzak was te groot om uit een fluohesje te halen en ik kocht een klein metertje fluo polyesterstof uit de carnavalafdeling bij Stoffen Van Leuven. Gewoon een grote rechthoek, vier nepen naaien in de vier hoeken en boordje stikken waardoor je een elastiek haalt. Wat je niet kunt zien op de foto en niet echt fotografeerbaar bleek : Bovenaan werd een lus/lintje (met kamsnaps) toegevoegd om het rond de handbeugel van de rugzak te kunnen halen, zodat de hoes er niet zou van kunnen 'schieten' tijdens het dragen.

      Verwijderen
    4. Bedankt, Jo! Ik had een "oud" hesje al ns opgemeten maar het was idd te klein voor rond de rugzak. Ik snuffel eens rond in een stoffenwinkel binnenkort.

      Verwijderen
  3. geniet ervan zo lang ze fluo aan willen doen. Hier wordt er in de donkere maanden stevig gediscussieerd door de pubers over fluo op de fiets. Ze zullen zeker gezien zijn jouw jongens...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig idee die fluoweek. Ik neem het mee naar mijn school. En die hoezen zijn knap en zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superknap.

    (Ik heb al eens pennenzakken van oude fluovestjes gemaakt maar aan een helmkapje had ik nooit gedacht .)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n fietshelmkap ... het is toch een drempel die genomen moet worden om dat te dragen hoor ;-)

      Verwijderen
  6. Hey wat een goed idee!! Heb jij het uit oude fluovestjes gemaakt, of nieuwe stof gekocht?
    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reflecterende banden werden van een oud flouhesje gehaald en de fluostof komt uit de carnavalafdeling van Stoffen Van Leuven.

      Verwijderen
  7. Cool!!Wij hebben dat ook maar wel gekocht!!Maar voor de helm hebben we nog niet een slim idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. inderdaad een geslaagde missie! En vooral een veilige! Een vraagje, waar haalde jij je fluo-stof en reflecterende band?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reflecterende banden werden van een oud flouhesje gehaald en de fluostof komt uit de carnavalafdeling van Stoffen Van Leuven.

      Verwijderen
  9. Goed gedaan!
    Ik heb een tweetal jaar geleden een tas gemaakt van een fluohesjes, maar die was toen eigenlijk zijn tijd vooruit. Niemand zag er het nut van in. (ook het verkeerde seizoen, denk ik) Nu kan een bijwerk-leerling hem gebruiken voor een werk over 'kinderen veilig in het verkeer'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn op school weer gestart met de XIU-weken (lees ksiejoe, West-Vlaams voor 'ik zie jou' ;-) ). De nieuwe lln moeten bij hun boekenpakket een hoesje kopen in het begin van het schooljaar. In die XIU-weken doen we allerlei acties, bonnetjes uitdelen aan de schoolpoort (waarmee ze persoonlijke en klasprijzen kunnen winnen), fluoverkleeddag, kwis op de schoolwebsite, BV's uitnodigen, ... Door deze inspanningen hebben we altijd heel goed de eerste graad mee, het blijft alleen een groot probleem vanaf de derdes ... Maar elke ll met fluo is er één gewonnen. Proficiat aan die leraar, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die helm nog niet zo zie zitten ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed gevonden! In ons dorp draagt ieder kind het hele jaar rond een fluovestje, dus niemand die zich daar vragen over stelt. En heel veel ouders doen dit ook al. Jong geleerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons zijn het 4 fluo maanden.. Maar verder dan een simpel hesje ben ik niet geraakt! Veiligheid voor alles zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zeker en vast geslaagde missie! Ik heb vanmorgen nog zitten denken dat ik zo'n hoesjes moet maken voor de rugzakken :-)

    BeantwoordenVerwijderen