16 april 2014

Het grote geheim van de ideale salopette

De oudste zoon hier draagt graag salopetten.  Echt waar.  En het is nu niet dat de oudste zoon graag gênante situaties meemaakt als hij op school naar toilet moet, verre van zelfs !  Ik zag het u al denken ... "leuk, zo'n salopetten, maar ik vind dat eigenlijk niet zo praktisch".  Dus vooraleer menig moeder een reactie in die zin nalaat hieronder, ik verklaar mij nader.



Het moet ondertussen meer dan twee jaar geleden zijn dat we een salopette kochten bij Remi & Henri.  Een echte retrosalopette met zo'n zalige brede ribfluweel zoals "wijzelf" ze nog droegen in de jaren '80.  Apetrots liep hij rond in zijn salopette, die ondertussen danig versleten is (zoals bij ons toen, die ribbels sleten er gewoon geleidelijk aan af).  Toen hij vorig jaar op knutseldriedaagse ging bij Remi & Henri, koos hij een nieuwe zomerse versie uit het winkeltje van Valerie, toen nog veel te lang, maar sinds enkele weken perfect te dragen.  Tegelijk kwam het zonnetje uit en kwam de vraag voor een korte versie.


De oudste zoon was dan ook meteen enthousiast toen ik een tweetal weken geleden tussendoor vertelde dat Valerie van Remi & Henri half mei een boek uitbrengt : Remi & Cosette.  "Oh, zullen daar dan ook allemaal zulke dingen in staan als mijn salopette?" en meteen ook nog eens ter herinnering : "Ga jij nog eens zo'n salopette maken voor mij, maar een korte ?".



Ik kan u alvast meegeven dat hij niet alleen uitkijkt naar dat prachtige boek Remi & Cosette.  Ooit volgde ik bij Valerie mijn allereerste naaiworkshop.  Valerie hertekende een kraagje op 1 2 3 en gaf mij bergen praktische tips en informatie mee.  Ik beschouw haar nog altijd als één van de personen waar ik het meest van leerde op naaivlak.  Maar Valerie geeft in haar boek ook heel wat knutseltips mee.  Niet voor u, maar voor uw kids ... zodat zij zich ook rustig kunnen bezig houden terwijl u aan het naaien bent.  Hier kregen we al wat previews te zien, maar ook bij haar.  Een echte aanrader, hou haar facebookpagina goed in de gaten ... en op 13 mei ligt het boek al in de winkel !


Ik maakte een versie A van de Burda 9464 in maatje 134 voor mijn 11-jarige en mocht uiteindelijk meer dan 20 cm inkorten om het op een korte broek te laten lijken.
Enne ... omdat u zo geduldig tot hier gelezen hebt, ziehier het grote geheim van de ideale salopette die nooit voor vervelende situaties zorgt :

kokoro pastèque - Petit Pan van bij Bambiblauw

En zelfs de snorrenflock die we bij het Soft Cactus pakketje kregen, werd hartelijk ontvangen !

 


33 opmerkingen:

  1. Ik heb dat sinds enkele weken door: de salopette is helemaal op zijn retour! Nu moeten ook de patroontjes volgen. Maar dat blijkt dan al opgelost, tot welke maat zal het boek gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Saskia, in het boek staat jammer genoeg geen salopette ... wegens té veel 'dat is niet praktisch' van de mama's ;-) ... maar ik vraag eens na tot welke maat, ik ga daar nog altijd van uit dat dat voor mijn jongens nog allemaal ok is, aangezien ik meestal één of meerdere maten kleiner moet nemen en dan gewoon wat verlengen.

      Verwijderen
    2. Dit boek zal tot 10 jaar gaan !

      Verwijderen
  2. De salopette is zeker weer in! Je zoon staat er goed mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, slimme tip! Ik kocht in Amsterdam op de rommelmarkt een leuke retro salopet voor de zoon van 4. Daar zit vooraan een rits van boven tot aan het kruis. Heb al uitgelegd dat hij in hoge nood gewoon via de rits mag plassen ;-) Maar voorlopig krijgt hij ze nog op tijd naar beneden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof hé, zo'n salopet! En meteen een vakantiegevoel, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat pipigaatje is superhandig! Nu nog pipigaatjes voor vrouwenjumpsuites... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh! Ik ben ook altijd fan geweest van de salopette! Mijn dochtertje had er vorig jaar eentje... maar het patroon ging maar tot twee jaar... tijd om misschien ook eens werk te maken van een zomerversie ;) En het staat hem echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk! In de nieuwste Ottobre staat ook een salopet tot maat 134.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toffe salopette! Dankjewel voor de boekentip! Mijn lijstje werd meteen aangevuld. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap! En die rits kan idd. erg handig zijn.
    Yane droomt ook van een salopet. Ik ben bezig aan een jumpsuit, ik hoop dat ze dit ook OK zal vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond dat ook zalig als kind, zo'n salopet. Ik herinner mij nog een knalroze met blauwe strepen-exemplaar (bloos). Die van jou is heel stijlvol geworden. Slimme tip, maar helaas geen oplossing voor meisjes en 3-jarigen die niet rechtopstaand plassen. Ik ga gewoon nog een paar jaartjes wachten, want ik ben zo'n 'praktisch aangelegde mama ;-)'.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. geweldige salopette! En van dat stofje wordt ik meteen vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik had er ook een paar toen ik een jaar of 16 was en ik droeg dat ook graag ! Alleen lastig als je naar de wc moest als je daar nog een trui over had of zo Ik in een salopet zou helaas momenteel geen zicht meer zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij stopt hier gewoon alles in zijn salopette, ook truien !

      Verwijderen
  13. Waar is den tijd dat ik ook rondliep in een salopette. In de laatste Ottobre staat trouwens ook een salopette. En bij Valerie volgde ik ook al eens een workshop. Op een voormiddag naaide ik een a-lijntje in elkaar. Super lieve dame. Ik had ook al opgevangen dat er een boek van haar ging verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. leuk leuk ... ik ken die dame niet maar als jij haar een toppertje vindt zal het wel zo zijn.... dat boek moeten we dus zeker hebben!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het een fantastische salopette, knap gedaan ook met dat toiletbezoek is goed opgelost :-)
    En ik kijk nu ook stiekem uit naar dat boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind die salopette ook zo leuk.. Alleen inderdaad niet zo handig als er dringend naar het toilet gegaan moet worden.. Niet de eerste keer dat de schouderriempjes per accident in het toilet belanden :) En dat flockske.. ik dacht al dat ik het ergens van kende ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ge zijt ne krak! Onze Warre zijn salopette van vorig jaar die hij iedere keer zelfs ongestreken uit de wasmand plukte, kan bij deze vervangen worden door een nieuw exemplaar. Echt de max!!! Wat ben ik blij dat ik deze blogpost van jou zie! Kan al bijna niet wachten tot alle andere dringende naaiwerk af is! En die snor maakt het wel helemaal af! Ik denk dat ik eens ga na-apen, mag ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ideaal! Helemaal het patroon waar ik naar op zoek was, heb het meteen besteld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou de volgende keer de gulp nog wat langer maken voor nog wat extra comfort en de schouderbandjes iets langer zodat ze verstelbaar worden, nu zijn ze juist gepast.

      Verwijderen
  19. Amai gij kunt nogal zen en me tiretteke en al

    BeantwoordenVerwijderen
  20. super tof model en stofke en die snor is de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk!! In de nieuwste ottobré staat er ook eentje. Wij Hollanders noemen dat een tuinbroek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zalig zomers, zo leuk dat hij dat graag draagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb vroeger ook verschillende salopettes versleten. Vind het dan ook tof dat deze terug aan het komen zijn. Je hebt er een supermodel van gemaakt voor jou zoon. En snorren zijn ook erg in, merk dit ook bij mijn dochter van 13. Zij heeft er een ketting van, oorbellen, ring......
    Geeldig mooi en je zoon staat er beeldig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. jo, van die aardbeien heb ik effe geantwoord in mijn bericht.... zeg zo een salop zou ik ook wel willen ze

    BeantwoordenVerwijderen