29 oktober 2014

Breien - brei - breide - gebreid


Breien ... het is zowat het enige wat ik deed op handwerkvlak tot zo'n dikke vier jaar geleden.  Niet dat ik er zo bedreven in was, verre van zelfs.  Ik deed het gewoon graag.  Af en toe heb ik nog eens nood aan zo'n breisel.  Al duurt het tegenwoordig precies wel maanden vooraleer zoiets nog af geraakt.


Inspiratie voor deze gebreide kussenhoes komt integraal van hier.  De aanwezigheid van knopen en een kabel waren een vereiste.
Voor de foto's werd de hoes netjes effen getrokken, maar als ik dit binnenkussen wil behouden, moet ik in de toekomst nog eens onzichtbare drukknoopjes tussen de knopen naaien of een nieuw binnenkussen op maat stikken natuurlijk.


En ja hoor, de aandachtige lezer zag het al op de eerste foto.  Er zit een fout in één van de kabels.  Een fout die ik pas ettelijke brei-uren later ontdekte ... en ik kon het niet over mijn hart krijgen om alles uit te trekken en te herbreien.





21 opmerkingen:

  1. ik ben serieus keihard onder de indruk Jo! :) da's supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al uuuuuren naar Netflix gekeken terwijl ik aan het breien was. En ik heb nog altijd maar enkel het schoudergedeelte. Komt ervan als je met naalden van 3 mm en heel traag breit, zeker? :) Ik brei heel erg graag, maar ik heb wel afwisseling nodig, net omdat het zo traag gaat. Gelukkig staat mijn naaimachine ook altijd klaar voor wat vertier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een fout? Ik zie enkel maar een leuke kronkel die eens een andere wending uitprobeert . love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als je de fout niet vermelde had ik het niet eens gezien, nu ben ik op zoek gegaan tot ik hem gevonden heb. 't is heel erg mooi!.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach, wat, schoonheid zit in imperfectie. En dit is echt een heel schoon kussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's een schoontje! Van zo'n breisels ben ik fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n gezellig kussen! En naai jij echt nog maar 4 jaar? Ongelooflijk! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je deed me even twijfelen ... maar ja, àl vier jaar ;-)

      Verwijderen
  8. Echt een prachtig kussen! Dat foutje maakt het charmant..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onder de indruk van jouw regelmatig breiwerk!

    Wat een gezellig kussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi, mooi! En wat die fout betreft: bij heel veel van wat ik maak, hoort een labeltje 'zoek de fout'. Mijn dochter vindt dat nu juist het mooie aan die dingen, de imperfectie. Dat is trouwens wat we op de academie leren: vanuit de imperfectie verder gaan en 'fouten' ombuigen tot de kracht van het werkstuk.
    Goed bezig, Jo!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtig kussen zeg! Kabels breien, ik probeerde het nog nooit maar wil dat echt proberen nu!
    En oh, in mijn sjaal zit oo keen fout, foert zeg, dat maakt het des te authentiek :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, dat had ik niet gezien, echt niet! Alleen dat dit een heel stijlvolle kussenhoes is. En vooral, dat ik hier in de startblokken zit om ook iets met 'kabels' te gaan doen. Het is er eindelijk van gekomen, ik ben terug aan het haken, sinds gisterenavond ... Ik begin met een simpel project, een heel eenvoudige muts, nadien brei ik nog een sjaal met 'kabels' en liet ik al weten aan de buurvrouw dat ik daarvoor wel eens een uurtje bij haar zal gaan breien (want die kabels, dat deed ik het laatst toen ik een jaar of 12 - 13 was, denk ik).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is een prachtige kussenhoes, zo knus winters, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb het aandachtig gelezen maar zag de fout niet :-)
    Ik vind dit en WAUW kussen!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel tof! En dat foutje valt echt niet op, ik ben ook moeten gaan zoeken.
    Ik brei ook wel graag, alleen moet ik mij eens naar een niveautje hoger brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als er een foutje in zit, dan zeg ik elke keer ... het is en blijft handwerk! En wat voor eentje, mooi hoor!! Ik ben ook weer helemaal into brei voor de moment. Mijn trui is helemaal gebreid, nu nog in elkaar naaien, hele (vervelende) klus maar ik ga volharden! :-)

    BeantwoordenVerwijderen