22 maart 2015

Rijkelijk laat



Rijkelijk laat kom ik hier nog af met een wintermantel.  Gelukkig is het een exemplaar voor de wederhelft en normaal gezien dus nog volgende winter perfect bruikbaar.
Hij keek er nochtans naar uit.  Hij was al langer op zoek naar een nieuwe warme winterjas/-mantel, maar onze smaken matchten maar niet.  Tot ik hem de Goldstream Peacoat toonde en voorstelde dat ik er één voor hem zou maken (ondertussen had hij ook al zijn mening geuit over deze mantel).  We kozen samen prachtige mantelstof van Furore uit bij Mon Depot en ik kon aan de slag.


Het moet gezegd.  Ik ben vooral opgelucht dat zijn mantel afgewerkt geraakt is.  Op dit moment voel ik mij een beetje als in een pas bevallen fase ... nooit meer !  Het ding vloog verschillende keren voor enkele weken aan de kant.  Omdat het knippen van alle patroondelen al een dagbezigheid op zich was.  Omdat ik onderweg de epauletten nergens meer kon terugvinden en er uiteindelijk enkele weken later nieuwe kocht.  Omdat de patroondelen op zich nog makkelijk te hanteren waren, maar eenmaal het ding meer en meer vorm kreeg het ook meer en meer gewicht kreeg en het steeds minder hanteerbaar werd onder mijn naaimachine (dat er ook nog eens een dikke gematelasseerde voering in verwerkt werd, zat hier misschien ook wel voor iets tussen).  Omdat het, al netjes bijgeknipt, beleg serieus tegentrok en ik uiteindelijk een valse zoom moest creëren om tot dit resultaat te komen.  Omdat ik één zijde van de dubbele knopenrij er wel minstens zeven keer opnieuw moest opnaaien.  Hebt u mij ooit al horen klagen over het aannaaien van knopen ?  Nu dus wel.  Ik dacht de plaats ervan mooi te bepalen op model, maar om één of andere reden kwam dit maar niet goed.  Een rechte lat en wat meetwerk zorgde er uiteindelijk voor dat ze er er nu aanhangen zoals het min of meer hoort.  Omdat een mantel zelf stikken zoveel meer werk is dan pakweg een hemd in elkaar steken en ik het gewoon soms beu was.  Omdat ...



Maar het moet ook gezegd.  Hij heeft nu een warme wintermantel!  En hij past ! (ergens onderweg tijdens het passen van bovenjas en voeringjas apart kwam plots de vrees dat ik misschien toch een maat te klein genomen had).  En hij zegt dat hij hem zal dragen !  En ik vind de knopen van bij Mertens zo mooi erop passen !  En het aanschouwen ... dat zal ik dan wel volgende winter doen.



41 opmerkingen:

  1. Respect, zo ontzetten veel werk! Hij is heel mooi geworden, geniet ervan volgende winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, schitterend, buitengewoon, prachtig, oooooohhh, super, sjiek, wauw, ... hoeveel uitroepen van bewondering heb je nodig om de geleden frustratie te vergeten? Amai, jij kan naaien zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, chapeau jong. ;-)
    Heel knap gedaan!!!
    De voldoening maakt de stress hopelijk weer goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw! Ik zou zeggen dat het alle moeite meer dan waard was!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp je frustraties volkomen! Maar na enige tijd slijt de frustratie weg en ga je helemaal kunnen genieten van deze jas. Je mag er echt wel trots op zijn, maatwerk en kwaliteit, niet te vergelijken met wat je in de winkel tegen soms belachelijke lage prijzen kan vinden . En nu weer even enkele vertrouwde stukken, om de smaak weer te pakken te krijgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jo, AMAI, zo perfect!! Echt waw, je bent een krak!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja, dat zal wel een titanenwerk zijn geweest :)
    mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe krijgt je het toch in mekaar? Echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het zweet breekt me al uit bij de gedachte dat deze jas ook nog op mijn planning staat.......
    ....maar wel een knap resultaat seg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, mijn mond valt open! Zo knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fantastisch, Jo. Ik doe het je niet na, niet met mijn kunde en niet met mijn geduld. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldige jas! Ik maakte net een voor mijn dochter, maar amai, een echte mannenjas is toch nog helemaal iets anders... Super gemaakt! Ik heb bewondering voor jouw talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, daar gaat die wel jaren plezier aan hebben. En tegen dan ben jij het moeilijke parcours al wee vergeten en geniet je alleen maar van de complimenten. Want die zullen er zeker komen. Zo een schone jas. Die ga ik hier dus niet laten zien aan de wederhelft ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Respect, zeg! Wat een klus! Maar wat is-ie mooi geworden! Ik heb ook een jasje voor mijn vriend in de planning staan (geen winterjas gelukkig, maar een colbertje). Ik heb al tegen hem gezegd dat het een project van lange adem gaat worden en dat-ie er maar niet op moet rekenen dat-ie voor de winter af is ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai, amai!! Met mijn mond vol tanden sta ik hier te kijken naar jouw prachtcreatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow... mo Jo! Amai, ik kan me voorstellen dat je het werk beu werd onderweg. Maar het resultaat is zo zo mooi, knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow, diep onder de indruk! Een echte herenjas. Ik kan me voorstellen dat daar heel wat uurtjes in gekropen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. huzarenstukje! Jaren zal hij die dragen! Totdat hij op de draad versleten is! Maar wow seg, klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier ook iemand die diep onder de indruk is! Knap werk! Ze geven de komende weken nog fris weer hoor, dus die mantel zal nog van pas komen! En met veel liefde gedragen worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. You are so amazing! That jacket is fantastic!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ongelofelijk, wat een project! Om dit tot een goed einde te brengen moet je duidelijk ne krak zijn! Super gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow, super. Echt knap en je zal hem volgende winter nog vaak kunnen zien. Topwerkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Schitterend, heerlijk om die frustraties te lezen trouwens, maar het is het waard geweest, echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Man man! Zo moedig en knap! Dat doe ik je nooit na... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gij hebt geduld seg, petje af voor deze frak!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Waw! Echt knap! Ik maakte ooit een echte winterjas voor mezelf, een wollen mantel (tijdens de naailes). Achteraf bleek hij te groot. Ik droeg 'm nooit. Maar ik herinner me nog levendige het geld, het geduld en de uren die erin gekropen zijn. Mijn bewondering heb je! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. open mond hier. Super veel bewondering voor dit knappe werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. maar gij zijt zot!! echt zot zeg ik u vrouwmens!! fantastisch gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. WAUW!! Heel chique!! En wat een gave patronen verkoopt Thread Theory zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. amai, amai, dat ziet er leuk uit en veel werk, daar zou, die van mij jaloers op zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  31. over professioneel gesproken zeg, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Vakmanschap! Het wordt bij jullie nu al uitkijken naar volgende winter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een werk!!! Maar zooooo schoon jong! Echt zoooo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Amaai, wat een mooi werk heb je verzet, je zou nog even de lente willen tegen houden :)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  35. whaw, en ik zweet al bij uw uitleg van het proces. Hoedje af hoor, sjiek gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Jo! Wat een pracht van een winterjas! Ik snap dat je er nooit meer wil aan beginnen, maar hij kan er toch enkele jaren van genieten nu eh :D

    BeantwoordenVerwijderen