26 april 2015

Ge-groeifeest


Hij noemt het zelf 'zijn groeifeest' ... en waarom zouden we daar moeilijk over doen, hé.  Dat het plots even grote paniek was in mijn hoofd i.v.m. zijn reeds lang geplande outfit, daar heeft hij dan weer weinig van gemerkt.  Zo'n twee weken voor de paasvakantie werd ik plots wakker geschud.  Zijn outfit moest nog volledig in elkaar gestoken worden en tijdens de paasvakantie was hij niet thuis.  Hoe zouden we dan foto's nemen en deze op tijd af krijgen als hij al het weekend na de paasvakantie zijn groeifeest had ?  Even blogpauze dan maar ... en vooral lijstjes opstellen en zorgvuldig afwerken.


We startten met de outfit van de feestvierder.  De stof - heerlijk zachte chambray van bij Georgette - lag al lang vast.  Ik kocht er in het najaar op de Bonte Fabriek bestemd voor het hemd van de wederhelft, waarop ik meteen de volgende dag terug mocht aangezien zoonlief meteen dacht dat het voor hem bestemd was en "hij wou hetzelfde hemd als papa" op zijn feest !


Ik gebruikte nog eens het Remi & Henri shirt uit Remi & Cosette. Op het zicht voegde ik wat extra cm's toe onder aan het lijf en de mouwen, wat dus duidelijk niet nodig was geweest.  Maar mij hoor je niet klagen, zo'n klassiek hemd zal hij dan tenminste nog lang kunnen doordragen.  En aangezien de zoon het ook allemaal graag wat losser zitten heeft ...


Dat daaronder een Cisse - de perfect passende broek voor mijn zonen van bij Zonen 09 - zou komen, dat stond natuurlijk ook vast.  Maar in een feestelijke versie (in een stretch gabardine van bij Mis-en-Plis) mochten ook wel feestelijke paspelzakjes.


Met dit avontuur nog vers in het hoofd, kochten we veiligheidshalve zijn vestje.



De outfits van de andere gezinsleden volgden bovenstaande logica.  Ook de jongste zoon kreeg zijn eigen Remi & Henri shirt.  Hij wou zelf het liefste het stofje van de binnenzijde van zijn vestje - handig toch dat we dat dan meteen ook kunnen recuperen - en hij wou ook per se korte mouwen.  Eigenlijk kwam hij het laatste aan bod op stikvlak, net toen Paspelpoes An haar hemd met rits postte.  Daar zou ik mee scoren bij de jongste zoon.  Het uitwerken ervan vroeg inderdaad het nodige studeerwerk en werd hier niet perfect uitgevoerd, maar An beloofde ons een handleiding ... volgende keer beter dus.


En ja hoor, ook hij kreeg zijn eigen Cisse.  Ik kan me hier trouwens voorstellen dat er straks heel wat korte Cisses zullen verschijnen in blogland als deel van een communieoutfit.  Ook al vroeg de jongste zoon hier ook een korte versie, toch hield ik vast aan een lange versie.  Het was hier tot nu toe nog nooit echt warm weer als wij communies mochten vieren en met een feest zo eind april had ik er deze keer geen goed oog in.  Bovendien hou ik wel van lange broeken die zo net iets te lang zijn en wat bollen over die schoenen.  Ik vrees dat het niet de laatste keer is - en al zeker niet de eerste keer - dat mijn drie mannen hier in huis mij daar eigenlijk een beetje voor vervloeken.  Weet ook dat de juiste schoenen voor de jongste zoon nog onderweg waren op het moment van deze foto's.


U las het dus al.  De wederhelft kreeg ook zijn eigen chambray-hemd.  Net een beetje anders omdat ik voor zoon en vader de andere zijde gebruikte.  Dat vonden ze beiden prima zo.
Tot op de dag voor het feest twijfelde ik of ik mijn jurk - de Mary jurk uit La Maison Victor - nu wel of niet zou aantrekken (niet dat ik een alternatief had, maar kom).  Hij werd ineen gestoken ergens in februari en het was de oudste zoon die mij op gebiedende toon aangaf dat ik dat moest dragen op zijn feest.  Aangezien ik toen al wist dat zijn vader en hijzelf ook in het blauw gekleed zouden gaan, paste dit eigenlijk wel.  Het zoeken naar een passend vestje in mijn kast - ooit één keertje gedragen op oudejaarsavond - en de juiste schoenen op het rek, bleek bijna nog de moeilijkste opdracht.




En het weer ... de zonen waren toch blij dat ze hun lange broek hadden op de dag zelf ...



49 opmerkingen:

  1. Knap!! Alle 4 in het nieuw...Heel mooi gedaan, Jo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, wat een huzarenstukje. Maar niets boven kindjes in zelfgemaakte feestkleding... Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle vier in een eigengemaakte (of zo goed als) outfit = topprestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. knap werk! Wij waren ook blij met de lange broek vandaag...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amai, Jo! Wat mooi! En zo perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. amaai, dat is echt knap gemaakt allemaal!!
    Wat kan jij dat toch super goed!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtfoto's van jullie met zijn vieren <3
    Prachtig naaiwerk ook weer, Jo, ik ben van jou niks anders gewend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet te doen Jo, je slaapt wel weinig zeker?
    En perfect hoor de Remi en Henri shirts, ik had niet anders van jou verwacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Man, wat een deadline en dan alles zo perfect! Ik lag 's nachts soms uren wakker zo ongeveer vanaf half januari tot enkele weken geleden ;)
    En ja, het weer dat kies je niet zelf! Maar ik kan me niet inbeelden dat je er niet van genoten hebt!
    De gezinsfoto's zijn super!
    Jouw kleedje is inderdaad heel klassiek en ook heel stijlvol. Dat wordt een blijvertje! Hemden maken, dat doe jij waarschijnlijk bijna met je ogen dicht. Tijd dat ik er nog eens eentje in mekaar steek vooraleer ik heet verleer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi gezin en prachtige naaisels! De chambray ziet er een superstofje uit! Wel benieuwd naar meer foto's van jouw jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. You did it!!!!!! Jullie zien er allemaal fantastisch uit! Leuk dat jullie kleursgewijs zo op elkaar afgestemd zijn! En mooie foto's! Je langer haar staat je trouwens heel erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat kan er nog gezegd worden dan dat dit de perfecte plaatjes zijn? Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Proficiat! Wat een prachtig gezin!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Proficiat! Wat een prachtig gezin!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jo, het is gewoonweg prachtig!! Ik word er stil van...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk toch om telkens zo omver geblazen te worden bij een nieuw blogbericht !
    Ik reageer niet veel , maar deze is toch wel een specialleke en verdient echt een dikke pluim :)
    Die cisse´s zitten trouwens echt geweldig schoon ook , misschien moet ik toch maar overstag gaan en het patroon eindelijk kopen ...

    Groetjes , Mimi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik miste enkel nog een hoedje trouwens ;)

    Grtjs, Mimi

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een knappe gasten!! Die broek met die zakjes... WoW!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als ik jouw creaties zie dan voel ik mij altijd een beetje groen achter mijn oren. In de positieve zin weliswaar, want dit is echt een motivatie om meer te leren, beter af te werken, dingen uit te proberen,...
    Super mooie gezinsfoto's ook trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoedje af hoor! Het ziet er allemaal zo perfect afgewerkt uit. Die Cisses lijken recht uit de winkel te komen, maar dan mooier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Daar heb ik nu een ongelooflijk respect voor sé, zo'n hele outfit bij elkaar naaien. Hoedje af! ;-) En ik beloof om snel werk te maken van die handleiding! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jee Jo, wat een prachtwerk weer, heel erg mooi en hele leuke fotos! Je krijgt het toch altijd maar weer voor elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Chique dinges JO, je bent een krak!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En ook... Proficiat voor het feestbeest!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig feestelijke outfits en zo'n mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh Jo hoe DOE je dat toch! Wat een heerlijk mooie naaisels! Perfect afgewerkt enal! Jij mega talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Als ik dat hier zo lees, heb ik absoluut niets toe te voegen. #mondvoltanden #telkensweer #zoschoon #gijhemdenkoning

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wetende dat ik ook wel wil gaan stashbusten, maar dan liggen er bijna alleen nog maar katoentjes met een hemdbestemming in mijn kast ;-)

      Verwijderen
  28. Wat een werk achter de rug zeg. Ik ben het meest onder de indruk van de 'achterwerk' foto van Cisse. Perfecte paspelzakjes! Schoon gerief!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ooh ik vond die Cisse ook echt super mooi! De hemdjes ook natuurlijk, maar dat wisten we al ;)
    Helemaal af en al weer zwar onder de indruk van al dat moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Niet te doen! Dat jij de moed en kennis hebt om het hele gezin te kleden! Petje af hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wow Jo wat een plaatje zo alle vier, geweldige outfits maakte je!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Jo, ik weet niet wat ik steeds moet zeggen... Gij blijft de ene schone outfit na de andere uit uw mouw schudden alsof het niks is. Weeral super knap gedaan. Ook leuk om jullie viertjes een samen te zien!
    En nog een proficiat aan jou grote zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Die zakjes maken de broek helemaal af en super classy! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Goh, al die zelfgemaakte outfits!! Chapeau!!
    En zo'n mooi gezinnetje, prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. amai jo! wat een werk... en die paspelzakjes op de cisse <3!!
    je kleedje is ook erg mooi, staat je goed en ik ben gek op je glitter jasje :-)
    proficiat! groetjes lies

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Maar zo'n grote mooie zonen ineens. Prachtige outfits!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Awel, al wat ik wilde zeggen is hierboven al veelvuldig gezegd. Schitterend, Jo, echt waar.
    Als ik ooit een echt mooi hemd wil maken, dan kom ik les volgen bij jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Amaai, dat heb je fantastisch klaar gespeeld, hoedje af en wat een fijne foto's!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen