9 november 2015

#bloggersforlife - mutsjes voor Het Berrefonds

Hoeveel keer ben ik al aan dit bericht begonnnen ... ?  
Vrijwel meteen beslissen dat ik Het Berrefonds genegen was en hiervoor iets wou maken als Blogger for Life, was makkelijk ... heel makkelijk.  Het maakproces zelf was een pak emotioneler.  Confronterend ook.

Het Berrefonds wil een steun zijn voor ouders die hun kindje verliezen tijdens de zwangerschap of kort daarna. Jammer genoeg krijgen niet alle ouders de kans om iets tastbaars mee naar huis te nemen. Juist om deze reden is het fonds in het leven geroepen. Voor het Berrefonds maakt het niet uit hoe kort of hoe lang ouders hun kindje hebben mogen koesteren. Zij vinden dat alle mama's en papa's recht hebben op een mooie herinnering.
Het Berrefonds heeft daarom een herinneringsdoosje ontworpen. Voor elk kindje is er een uniek doosje afhankelijk van de situatie, mogelijkheden en wensen van de ouders. Dit kan gaan om een hand- en/of een voetafdruk in verf en/of gips, haarlokje, dekentje, kledingstukje, mutsje, sokjes, knuffeltje, gedichtje, kaarsje, foto, broer/zus pakketje, windmolentje enz…

Ik besliste om iets typisch "JoChapeau" te maken en in die zin op veilig te spelen.  Het werd me echter wel vrij snel duidelijk dat de voorgestelde afmetingen mij totaal vreemd waren.  Mutsjes maken voor Het Berrefonds liggen duidelijk buiten mijn comfortzone.  Verschillende keren werd opnieuw gestart, maar vooral steeds kleiner en kleiner gemaakt.  En dat zet een mens aan het denken ... serieus aan het denken ...
"Als het maar gezond is!" of "Geniet van elk moment!".  Dit zijn zulke clichés die zo snel gezegd worden, maar wat als dat nu eens niet zo is ...

Het resultaat zijn onwezenlijk kleine mutsjes ... o n w e z e n l i j k   k l e i n.



Ik maakte twee setjes mutsjes die geschonken zullen worden aan Het Berrefonds. Telkens eentje om mee te geven met dat hele kleine baby'tje en eentje voor in het herinneringsdoosje van de ouders.
Deze mutsjes zullen niet geveild worden.

Maar toch kan u het Berrefonds steunen !  
De volgende weken zal Blogland overspoeld worden met heel wat maaksels, die allemaal geveild zullen worden.  De opbrengst van deze veiling zal verdeeld worden over Het Berrefonds en dat andere goede doel die de Bloggers for Life willen steunen : Moeders voor MoedersAlle spelregels kunnen hier nog eens nagelezen worden.  



Of volg de Bloggers for Life van dichtbij op facebook.
Samen met die meer dan duizend anderen !

We rekenen op jullie steun !







31 opmerkingen:

  1. Oh Jo, de mutsjes zijn zo mooi. En die eerste foto is om helemaal stil van te worden, zo klein.... x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en toch hoop ik dat ze niet snel gebruikt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven, Jo. Ik word er ook wel stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi… Het verschil tussen de twee maakt het nog confronterender, zo klein...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi, jo. En inderdaad ... zo klein. Slik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastisch dat je dat kan, ik krijg al tranen in mijn ogen bij het gewoon nog maar zien van de mutsjes. Ik hoop dat er veel geld kan verzameld worden voor de twee goede doelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hartverwarmend Jo! Je woorden en je mutsjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hartverwarmend Jo! Je woorden en je mutsjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. knap werk, ook ik heb al verschillende mutsjes gehaakt voor het "berrefonds" ze zijn idd heel mooi maar ik hoop dat deze nooit gebruik zouden moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo klein, maar zo mooi! Om stil van te worden... <3

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje, prachtig. Zelfs deze reactie kan ik niet in 1x schrijven. Je geeft liefde, Jo. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi... een klein mutsje met een groot gebaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig gebaar. Wij hebben helaas na 14 weken zwangerschap afscheid moeten nemen van onze derde zoon. In het ziekenhuis kregen wij een prachtig dekentje van een groep dames die deze dekentjes speciaal maakte voor dit soort situaties. Helaas weet ik uit eigen ervaring hoe fijn het is dat je je kindje, hoe klein ook, iets kunt mee geven. En dat er dus heel lieve mensen zijn die dit voor ons wilden doen. Want zelf kun je dat niet. Ik kan zelf goed haken, maar nu kon ik dat niet. Niet voor mijn eigen mannetje..... Bedankt voor je inzet, voor dit geweldige doel. Hier zullen een heleboel ouders jou erg dankbaar voor zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve tante Zouza, ... dit raakt mij ... oprechte dank voor jouw openhartige reactie. Ik kijk straks nog eens extra naar al die sterretjes die zo mooi schitteren.

      Verwijderen
  14. Ik heb al 10x naar die foto's hierboven gekeken. Ze zijn zo mooi. En tegelijk zo triest. <3

    BeantwoordenVerwijderen
  15. pfff... Eerst Elisanna gelezen en nu jouw post... minder woorden in mijn antwoord nu maar het gevoel blijft hetzelfde. Supermooi gemaakt Jo!

    BeantwoordenVerwijderen