31 mei 2016

Jedediah ... eindelijk

Ik kocht het patroon van de Jedediah pants van Thread Theory, toen er nog rotsvast van overtuigd dat die broek er wel vrij snel zou komen.  Maar ondertussen zijn we meer dan twee jaar verder en kwam het er eindelijk van !
Enkele weken geleden mat ik de wederhelft volledig op.  Niet simpel, zo'n man opmeten !  Uiteindelijk koos ik voor zijn confectiemaat, dat leek mij het veiligste als test.  Ik koos ook een linnen stof uit die ik ooit eens kocht op een stockverkoop in de buurt.  Eigenlijk weet ik zelfs niet meer wat ik toen ooit zag in deze kleur, maar ik wist zeker dat ik hiervan voldoende stof in huis had en mij toch al op dat vlak geen zorgen hoefde te maken.

Ok, ook nog even melden dat ik mij eigenlijk zwaar mispakte aan de intensiteit van het maakproces van zo'n herenbroek.  Broeken had ik toch al genoeg genaaid voor mijn jongens ... "piece of cake!", dacht ik zo.  Niet dus.  Verschillende vrije momenten gingen op aan deze broek.  En toen hij eindelijk af was, kreeg de wederhelft 's avonds bij thuiskomst meteen een broek in zijn handen gestopt met de duidelijke instructie dat hij uit de kleren moest.
Twee seconden had hij nodig om mij er op te wijzen dat de gulp er verkeerd in zat.  Hij had gelijk.  Ik geef toe.  Ik had toch al verschillende gulpen in jongensbroeken gezet, dus waarom zou ik dan een handleiding raadplegen ?  Ondertussen weet ik waarom er eigenlijk twee merktekentjes op het patroon voor de gulp worden aangegeven.  Volgende keer goeie keer dus.
Maar ik ergerde mij vooral aan de gapende zakken eenmaal hij zijn nieuwe broek had aangetrokken.  Ik raadpleegde nog eens de Jedediah Shorts Sew-Along en kwam deze keer tot de conclusie dat ik nog wat extra stiksels ter hoogte van die zakken moest geven. 
Alles moest ook zeker 10 cm ingekort worden, maar uiteindelijk kwamen we wel tot dit - draagbaar als je 't mij vraagt - exemplaar.  En wat hem betreft mogen er zeker nog komen.






En ja hoor, hij kreeg er ook een nieuw hemd bij.  Volgende keer proberen we eens dit nieuwste patroon van Thread Theory uit. Het werd al gedownload, hopelijk duurt het deze keer geen twee jaar vooraleer we in actie schieten ...



Stof broek : grijs-beige linnen bij Tissage de Kalken
Patroon broek : Jedediah Pants bij Thread Theory
Patroon hemd : op maat aangepast Jakob bij Burdastyle




22 opmerkingen:

  1. waaauw, ik ben onder de indruk!! superknap!!! ziet er een hele stijlvolle en tegelijk comfortabele broek uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mannenbroek, zeg! Ik zou er niet aan durven beginnen. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Draagbaar als je 't mij vraagt", Jo, dat is de understatement van het jaar! Zo'n perfecte broek! En dan meteen met een hemd erbij. Jij moet meneer wel héééél graag zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohboy, dat patroon ligt hier sinds het najaar op de stapel, de stof ondertussen al zo'n twee jaar. Deze zomer, deze zomer maak ik er zeker werk van! Want dat patroon is prachtig! Uw meneer is een grote sjansjaar, dat vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er een heus karwei uit, een broek én een hemd, maar wel héél mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb het ooit ook gemaakt, maar bleek te groot voor mijn man, nu draagt mijn schoonvader het.
    Dit is een fantastisch exemplaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo knap! Dat je daar aan begint. Ik word al moe van de gedachte ;) Maar het was het allemaal waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! Klopt dat daar 1,5 naadwaarde al in zit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad ! Bij de Jedediah zit al 1,5 cm naadwaarde inbegrepen in het patroon !

      Verwijderen
  9. Zéker een draagbaar exemplaar.. Het hemd is ook weer top afgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, wat een knap werk! Ik ben ook al een tijdje fan van Thread Theory :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hihi, ik dacht dat je een poging deed om te jodelen toen ik de titel las. Maar hallootjes zeg, ipv jodelen toverde je wel even met je stikmachine! Knap zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moedig zeg... een broek?! En wat voor één, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die broek is gewoon fantastisch! Perfect afgewerkt! Super knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap, daar zie ik mezelf nog niet aan wagen! Ooit misschien! Maar eerst moet dat mannenhemd ervan komen. Niet dat ik daar echt schrik voor heb, ik begin gewoon sneller aan iets voor de zoon of voor mezelf ;)

    Dat hemd is trouwens ook mooi! Is dat patroon een aanrader? Mannenhemden vind ik nog niet zo gemakkelijk te vinden en mijne man heeft een behoorlijk horecagezwel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot nu toe viel ik toch steeds terug op het Jacob hemd. Maar ik wil graag ook eens het Fairfield Bottum-Up Shirt van Thread Theory uitproberen, of wie weet ... binnenkort wel het Theo hemd voor mannen van Zonen 09.

      Verwijderen
  15. Mooi gedaan! Het is lang geleden dat ik nog eens een herenbroek naaide. Ik vrees dat het nog lang zal duren voor ik er nog eens aan begin. (buikomvang, weet je wel?!) Je bent moedig! En het hemd is helemaal schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, respect, daar begin ik van-ze-leven-niet aan!

    BeantwoordenVerwijderen