15 oktober 2016

Het dieet dat écht werkt #vastenenfeesten

Oké ... over het algemeen kunnen we dit hier wel beschouwen als een "naaiblog", maar af en toe moeten we daar al eens van kunnen afwijken, nietwaar ?

Een korte voorgeschiedenis ...
Sinds de komst van de twee zonen, kreeg ik er zowat elk jaar een extraatje bij onder de vorm van een kilootje meer op de weegschaal.   Ik eet namelijk graag (lees : zowel gezonde voeding als de vettigste brol die je je kunt inbeelden) ook al was ik een moeilijke eter als kind (blijkbaar hebben al die keren dat mijn bord verdween en het bij de volgende maaltijd opnieuw voor mijn neus werd gezet geen zware trauma's nagelaten).  Maar op een bepaald moment bereikte ik een BMI die systematisch boven de 25 bleef hangen.  HELP.  Sindsdien probeerde ik wat meer te sporten wat er inderdaad de laatste twee jaar voor zorgde dat ik mijn gewicht redelijk stabiel kon houden, maar dat cijfer terug een beetje naar beneden krijgen, daarvoor wou mijn weegschaal precies niet meewerken.

En toen ...
postte Lies iets over een "vastendag" - eigenlijk twee vastendagen - maar ik onthield vooral dat je dan de andere dagen mag eten wat je wil (lees : gewoon eten).  Het klonk hier als muziek in de oren!
Niet veel later onthield ik vooral dat maximaal 500 kcal per dag innemen precies een haalbare kaart is en het ervoor zorgt dat je kan weerstaan aan een portie frietjes! (Voor alle duidelijkheid, 'ik' en 'weerstaan aan frietjes' zijn echt geen twee zaken die samen gaan.)
Die avond bekeek ik de documentaire van Michael Mosley (de grondlegger van het 5:2 vastendieet) en besloot om er meteen mee te starten.  Sinds halfweg juni kun je mij dus eigenlijk een vastendieetster noemen en mocht ik mij aansluiten bij een groepje gelijkgestemden onder leiding van de grote ervaringsdeskundige Lien.  (Meer over Liens ervaringen met deze levenswijze lees je ook hier en hier.)  Acht vastendagen later was er hier zo'n 2,5 kg af en had ik mijn eerste 'doeletje' bereikt : onder de BMI-grens van 25 geraken, iets wat mij ervoor dus maar niet lukte!

champignons - olijfolie (met mate!) - zwarte peper - kruidenslaatje

Maar die zomer ...

met onder andere een weekje in la douce France, veel te veel aperitieven, lekker eten en drinken, ... en vooral géén vastendagen.  Ik mocht weer 2 kg extra verwelkomen.

Mme Zsazsa had ook haar ervaringen met het vasten én eten gepost, want ja, ook zij had er ondertussen al een succesvol parcours opzitten !  Van dan af besloot ik het even over een ander boeg te gooien en elke dag een beetje te vasten en slechts zes uur te eten.  Gewoon omdat dat mij praktisch veel beter uitkwam (ik mag gewoon mijn collega's blijven vergezellen tijdens de middagpauze).

Een succesverhaal ...

Mijn vakantiekilootjes zijn ondertussen weer verdwenen en ik deed er nog wat extra af.  Toegegeven, mijn verhaal is geen zo'n groot succesverhaal als het verhaal van vele andere 5:2 vastendië(e)t(st)ers.  Ik 'zeur' namelijk nogal graag, want zes uur is hier een relatief begrip.  Als mijn jongens naar de sportclub moeten en er dan eerst eten op tafel moet komen voor hen, wordt mijn eetmomentje uitgesteld in plaats van afgezegd (en begin ik ondertussen al andere dingen te eten). Of als ik 's avonds langs iets lekkers passeer in de keuken, 'vergeet' ik soms dat mijn zes uur al verstreken zijn. Of op zondag eet ik graag gans de dag door mee met de rest van het gezin.  Of er zijn zo van die dagen/weken dat ik het eten of beter 'sneukelen' gewoon niet kan laten.  De acht vastendagen die ik wel heel consequent opvolgde, leerden mij wel om makkelijker te weerstaan aan alle eetverleidingen. 
En ondanks mijn 'uitspattingen' af en toe in combinatie met wat meer sporten tijdens de week, blijft mijn gewicht wel zachtjesaan dalen (of toch minstens stabiel) en zie ik er absoluut niet tegenop om dit nog langer vol te blijven houden.  Dus schrijf ik hier ondertussen mijn eigen persoonlijke succesverhaal, want één kg verliezen per maand terwijl ik tussendoor mij toch nog mag laten gaan tijdens feestjes, daar had ik al tien jaar geleden heel graag voor willen tekenen !


Gelijkgestemde zielen ...

Velen sloten zich ondertussen al aan bij dit succesverhaal.  Zelfs de eigen wederhelft plande ondertussen al regelmatig eens een vastendag in.   En omdat ik jullie echt niet alle nodige informatie en knowhow kan meegeven zoals Lien dat kan, schreef Lien er een boek over en kunnen we vanaf nu allemaal samen een slank lijf hebben en toch ook gewoon chipkes blijven eten !

Het boek ...

Heb jij ook zo'n moeite om je gewicht onder controle te houden als ik en wil je ook graag wat kilo's eraf krijgen en tegelijk ook die centimeters buikvet kwijt ... aarzel dan niet en rep je naar de boekhandel voor het 5:2 dieetboek.  Deel je leed en vreugdesprongetjes met dit groepje gelijkgestemde zielen en je zult zien, eenmaal je die eerste vastendagen doorstaan hebt, wordt het ook een levenswijze voor jou die haalbaar is, vol te houden is, geen aanslag is op je portemonnee én vooral : resultaat oplevert !




11 opmerkingen:

  1. Ach, ik ken er alles van Jo wat je hier vertelt. Ook ik flirt voortdurend met de BMI van 25 en het lukte mij ook al om tal van kilo's kwijt te raken. Hoewel ik ook een sporter ben, wat molliger en toch conditie hebben gaan echt samen, ik kan er van meespreken, is een stabiel gezonder gewicht ook niet voor mij weggelegd. Ik ben een bourgondiër in hart en nieren maar mijn lijf heeft maar heel weinig nodig, blijkbaar. Ik heb er over gelezen over het 5:2 dieet. Misschien moet ik het een kans geven. Alleen is het gevaar, allez gevaar is sterk uitgedrukt, je verliest wel gewicht maar waarschijnlijk verlies je spieren ipv vet en dat weten de meeste mensen niet. Het is dat vervelende vet dat er af moet. Alvast bedankt om het hier nog eens over te hebben dat geeft wat steun......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Els, Lien (de auteur) legt in het boek uit wat zij doet om het spierherstel te bevorderen na het sporten. Bovendien liep zij een marathon terwijl ze het 5:2 dieet bleef volgen ! Spieren heeft ze dan wel, he ;-)
      Alleen moet je erop letten dat je geen té zware trainingen inlast op een vastendag, maar vasten en sporten gaan absoluut wel samen (ik ben ook een ervaringsdeskundige).

      Verwijderen
    2. Ok, Jo, zeker een aanrader dan, dat boek.

      Verwijderen
  2. Als ik de vele verhalen lees, blijkt het toch een haalbare manier! Maar toch denk ik dat ik het hiermee heel lastig zou hebben, want gaan slapen met honger, daar zou ik het zo moeilijk mee hebben, denk ik ... Misschien moet ik het ook eens proberen. Hoewel ik deze week trots verkondigde dat ik er 2 kwijt ben door op 6 weken tijd slechts één dag met de wagen naar school te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo sjiek, Jo! Je zag er inderdaad geweldig goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja ik snap compleet hoe je je voet :D ik eet vanalles graag en ben zeer goed in diëten en dan vooral even denken: vandaag zeur ik en morgen doe ik verder :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het 5:2 dieet kan dit denkpatroon echt wel veranderen hoor ;-) Nu denk ik eerder in de trant van "ik mag dat allemaal nog eten, maar net nu niet, straks/morgen wel, ik moet alleen maar een klein beetje wachten"

      Verwijderen